Cristobal Sastre
Cristobal Sastre
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Zarndoklt
 

V..K.

A gondolatok ... c. rovatomat NAPRL NAPRA cmre vltoztattam. Itt  talltok lelki morzscskkat. Igyekszem majd bvtgetni, illetve egyre mlyebbre sva tartalmasabb tenni. J olvasst! Isten mosolya ksrjen benneteket!

A Szent Biblirl c rovatba, ahogy a cme mutatja szentrsi szvegekkel kapcsolatos gondolatokat fogok tenni, amelyek tovbb mlytik, kicsit taln tudomnyosabban is, a naprl napra ill a lelkisgnkrl c rovatok tartalmt.

A Gondolatok knyve c. rovatban pedig lehetsgetek van nektek is megosztani velem, egymssal elmlkedsetek gymlcst gondolataitokat.

 
Lelkisgnkrl
Lelkisgnkrl : Tkletessg tja (rszlet) 1-4

Tkletessg tja (rszlet) 1-4

fordt-torzt: kristf  2007.04.17. 20:12

A rszlet kifejezs nem Terzia anynk mvnek egy rszletre utal, ahogy a cm utn gondolhatnnk. Hanem a Krmel jsgban rszletekben megjelent mvhez rt magyarzatok szvegt jelli, melyeket Tomas Alvarez OCD atya knyvbl fordtottam. Eza munka elakadt, de most itt egytt olvashatk az elkszlt rszek.

Fejezetrl fejezetre olvasva

A Tkletessg tjt.

Az adventi szentid egyik kulcsszava volt szmunkra: ton lenni…jn felnk az Isten, s mi is elindulunk felje…de ez jellemzi egsz letnket, keresztny identitsunkat is: zarndoknp vagyunk. Szmunkra, krmelitk szmra mg kln is ki kell emelnnk e sz szerept, hiszen lelkisgnket meghatroz knyvek cmben szerepel: a Tkletessg tja, a Krmelhegy tja. S termszetesen arrl is meg kell emlkeznnk, hogy a Generlis Vlaszt Kptalan dokumentuma is meghv bennnket arra, hogy jelenlegi letnket e sznak dinamizmusval jellemezzk: ton Szent Terzival s Keresztes Szent Jnosssal…

Nemrg megjelent mr egy rvid rs Szent Terzia anynknak e mvrl, arra trekedve, hogy rmutassunk nhny ltalunk fontosnak tlt rszletre, gondolatra ill. a fordts, javtsra szorul hibira. Mindezeken keresztl tallkozhattunk egy kicsit azzal a Terzival is, akit a legjabb kutatsok tudtak teljesebb mdon elnk lltani. Ez a knyv annl is fontosabb szmunkra, mert a Sarutlan Krmel alaptanynk ltal meglmodott letnek a lersa, letmdunk, karizmnk, lelkisgnk magyarzata. A most tjra indul sorozatunkban, megksreljk vgigjrni a Szent Terzia anynk ltal lert s bejrt utat. A legegyszerbb megoldst vlasztjuk: keznkbe vesszk a Tkletessg tja c. rst, s elkezdjk olvasni.… titrsul, segtsgl hvjuk Terz egy nagy szakrtjt Tomas Alvarez krmelita atyt s gondolatait.

Az t els leckje

1. fejezet

Olvasni azt jelenti, hallgatni. , Szent Terzia jelen van e knyvben. Az els lapot felhasznlja, hogy bemutassa magt: gy ltja s lttatja magt, mint egy “n s megvetend s kptelenn tett”, arra hogy mindazt megtegye, amit szeretne az r szolglatban, ez a kp negatv oldala, de egyben ksznek mutatja magt arra is, hogy “ezer letet adjon oda egyetlen llekrt” … ez pedig tapasztalatnak pozitv oldala.

Ez az els fejezet arra is alkalmat ad neki, hogy szndknyilatkozatot tegyen. Az egsz fejezetet tjrja a vgyak radata, melyek kinylnak s bezrulnak, mint egy szp tavirzsa. Szndkok – eltkltsg – cselekedetek - mvek – s parancsok, utastsok. Elrzkenyl mikzben r, tjrja a felindultsg. A bizalmas hangbl lassan jajkilts lesz: “Mit jelentsen ez most keresztnyek!” majd tovbblpve meghvs: “segtsetek nekem nvreim”, segtsetek nekem olvask, jjjetek, hogy cselekedjnk, imdkozzunk… Tants s lelkivezets, a Mestern-anya s a vezet hangja. Ez az a magatartsforma, stlus, amit vlasztott, amellyel e knyvet rja, mondhatnnk gy: nem hagy vlasztsi lehetsget az olvas szmra, magval akar ragadni bennnket s maga mg lltani: gyere velem s…! Nem olvashatjuk e lapokat gy, mint egy irodalmi alkotst, az egyetlen lehetsges md erre az, ha lelki mdon, azaz gy olvassuk, ahogy azt maga rta. A fejezetnek lelke van, trtnete-trtnelme s tanti zenete, tartalma.

 A fejezet lelke, lelklete.

A lelkletrl azt mondhatnnk, hogy ott dobog benne Terzia szve: a fjdalom mindazrt, ami Eurpban trtnik, mert Terz ott rzi mindabban - ami tle taln fldrajzilag messze is trtnik – Istent magt, s mindez ott tkrzdik, jelenval letben, a krltte formldott kzssg letben. Ez a lelklet, lktet szvdobbans hatalmass nvekedve rezhet, tapasztalhat a fejezet kzponti - 3. s 4. – bekezdseiben. Ezt olvassuk az els mondatban: “Oh n Megvltm, mennyire sajog a szvem, ha erre gondolok! Hov jutottak a keresztnyek?” Nem csak azt vesszk szre, hogy Terz az olvaskkal folytatott dialgusbl tlp az Istennel folytatott benssges prbeszdbe, hanem azt is hogy egy msik szintre ugrott. Imdkozva r, rva imdkozik. Egszen szintn, minden takargats nlkl li t s osztja meg, ezt az abszolt, egszen mly vallsos pillanatot. Ott hagyja odaszgezve a vgleges szvegben, nem gy, mint egy faket, hanem mint egy titkos, folyamatosan hullmokat tra indt forrst a fejezet gravitcis kzppontjban. Az egsz rs ereje tetten rjk itt: tudni kimondani Istennek azt, amit az olvasknak mond. Ez a vallsos tny, lmny, tapasztalat, melyet Terzia bensejben megl, s mely megszkik tolla hegyrl s testet lt a papron, megtlti vallsos tzzel, vibrlssal mondatait. A fejezetet szemllve kirajzoldik elttnk egy nyugodt vztkrbe ejtett k s a nyomn megszlet krkrs hullmok kpe:

1. bek. 2. bek. 3. s 4. à 5. bek à 6. bek.

A fejezet trtnelme, trtnete.

A Tkletessg tjnak els fejezete egy, az Anyaszentegyhzban ltrejv vallsi kzssg, egy lelkisgi mozgalom szletsi anyaknyvi kivonata, dokumentuma. Szent Terzi gy mondja el neknk mindezt:

  • Neki magnak megvolt a tervecskje, hogy alapt egy lland jvedelemmel rendelkez, szemlld csendben, bkessgben sszeszedettsgben l hzat, kolostort …

  • Erre az ppen megfogant tervecsknek zsenge palntjra hullanak r – mint egy hirtelen jtt hatalmas zpor ris escseppjei - a Franciaorszgbl, Eurpbl rkez hrek: hborkrl, hallrl, felgyjtott, megszentsgtelentett templomokrl, a kidobott eukarisztikus Krisztusrl, elveszett, meggyilkolt papokrl.

  • Az els rzs, ami Terzben feljn az aggodalom, ltva tehetetlensgt mindezen borzalmakkal szemben: “mintha n tudnk tenni valamit…”, de “nnek s megvetendnek s kptelenn tettnek lttam magam”

  • Majd ezt kveti a reakcija, vlasza, azaz az elhatrozs, hogy tesz valamit, hogy cselekszik. Azonban cselekedni, tenni valamit azt jelenti szmra: lenni. Hsgesnek lenni az evangliumi tancsokhoz (hivatshoz, fogadalmaihoz), azok ltal Istenhez, Jzus Krisztushoz, s segteni ebben azokat a “keveseket”, akik ott vannak krltte, akik kvetik t, a Szent Jzsef kolostor 12 nvrt.

Az szmukra is cselekedni, tenni valamit, azt jelenti mindenek eltt lenni: olyanoknak lenni akiknek az lete hasznra van az Anyaszentegyhznak, akik letnek rtke van, egszen odig, hogy duzzasztgtt vlnak az Eurpbl rkez rossz eltt, tmogatsul szolglva azoknak, akik az Anyaszentegyhz “vdelmezi”.

Ha kiemeljk ezeket a lapokat a tvoli Terz korra jellemz trtnelmi sszefggsekbl, megtalljuk mondanivaljnak szvt, mely a mi szmunkra, a ma embernek szmra is rvnyes: Dnteni az evanglium mellett. Hagyni magunkat megszltani s rzkenynek lenni az Anyaszentegyhz s a trtnelem vltozsai ltal. Elktelezdni, lenni, kzssget alkotni. S cselekedni, keresni annak lehetsgt ahogy hitnk, az evanglium trsadalmat forml erv hogy lehet. Mindenekeltt sajt ltezsnk szintjn tenni ezt, olyannak LENNI, hogy megtapasztaljk krisztusi emberek vagyunk.

A fejezet tanti zenete, tartalma.

A harmadik s utols lncszem. Rakjuk ket sorrendbe: Terzia elkezdi elmeslni az olvasknak a kzssg kezdeti trtnett (1-2. bekezds). Majd tlk Istenhez fordul s tli mindezt eltte (3-4. bekezds). Istentl visszafordul, visszatr az olvaskhoz, gy, mint egy prfta, aki lejn Jahve hegyrl. Megrendt szavakkal: “Oh nvreim Krisztusban, segtsetek nekem…!”.

Segteni neki? Miben? Abban, amit itt ppen elmeslt, s amit maga meg is l: Elktelezdni az evangliumrt, az evanglium mellett. Felvllalva a kzdelmet az emberek dolgaiban, akkor is, ha azok “tzbl” vannak: “lngokban ll a vilg”, ne rtsk egymst flre, ne hagyjuk, hogy becsapjanak bennnket. Ne sodrdjunk el a msodlagos dolgok fel. Nagyon knyelmes alkalmi kibvkban, kifogsokban vagy hitvny dolgokban az idt elpazarolni s felemszteni energiinkat. “Nem nvreim, nem olyan idk ezek, hogy jelentktelen dolgokrl beszljnk Istennel”.

Terzia anynk klauzrban l fiataloknak rja e sorokat, akik magas falak kz zrva lnek, napilapok hrei nlkl, a szemllds ozisban, az nmagukba val visszavonuls knny ksrtsvel. Azrt rdik le, hogy az let s az esemnyek el lltsa ket, szem eltt tartsk, figyelembe vegyk az emberek trtnelmt, szolidrisak legyenek azzal ami a tvoli testvrekkel trtnik s hogy az ismereteknek ezt a halmazt az imdsg tze szmra tpllkk, az let bels rgjv vltoztassk. Hogy ljenek gy, hogy magukat a trtnsek rsztvevinek, szereplinek, mindezekben rintettnek s felelsnek rezik.

Nem nehz, hogy kihalljuk belle mennyire neknk (is) szlnak e szavak. A mai vilg ksrtsei kztt is ott szerepel a remnytelensg: ugyan mit tehetnk n? S lassan beletrdnk az igazsgtalansgokba, csupn elszenvedjk az letet, buta brny mdjra, birka trelemmel, egyre mlyebbre sllyedve a “lelket kiolt” pesszimizmusba?

 Fejezetrl fejezetre olvasva

A Tkletessg tjt.

 A szegnysg evangliumnak tani

2. fejezet

Jzusrl nevezett Szent Terzia kornak egy nagy humanistja megrta a Balgasg dicsrett. Terzia, a Tkletessg tjnak ebben a 2. fejezetben megrja a szegnysg dicsrett. gy hvja ezt a cmben: “ a jrl mi a szegnysgben van.”

S ez a dicsret felfakad a fontos dolgok meghirdetsnek mdjn a benssgessgben eredeti, s vratlan kifejezseken keresztl. Ahogy annak idejn Assisi Szent Ferencet gy Szent Terzit is lenygzte s felforgatta a “szegnysg Nvr” nagy felfedezse. Nem szocilis-gazdasgi, s nem is a tiltakozsnak az svnyein jutott el hozz. Egyszeren megtallta az evangliumot. S abban Krisztus Jzust a szegnyt. Jzusnak a szava a szegnyek szmra a boldogsg grete. Terznek mr meg van az a sziklaszilrd tapasztalata, hogy ez a sz soha sem tved, beteljesedik. gy tett errl tansgot nem sokkal korbban egy bizalmas rsban: “Flttlenl szilrd bennem a hit az isteni Gondviselsbens az a meggyzds, hogy Isten nem hagyja cserben azt, aki neki szolgl s hogy az szavai soha sem mlnak el s azrt nem tudom magamat msra elhatrozni, mint hogy a leend sarutlan krmelita zrda ljen kizrlag alamizsnbl. Nem vagyok kpes agdni a jv miatt.

Terzia ezrt gy rja az dicsrett, mint egy tan. Az r az aki “megadta neki, hogy egy kicsit megrtse azokat a javakat (jkat), melyek a szent szegnysgben vannak.” a szegnyekkel van. “Az szavai igazak. Nem tvedhetnek. Elbb mlnak el az g s a fld”. A szegnysg szabadsg, rm s uralom. Megengedi, hogy ”jra csak uralkodjunk a vilg minden javai felett, az aki nem adja magt oda semmiben azoknak.” Terz tapasztalatbl tudja mindezt. S tudsnak ez a tapasztalata, mint affle zenei refrn, mint amolyan jegyzi pecst jra s jra visszatr a fejezet – de az egsz knyv folyamn is – soraiban: “tapasztalatbl ltom a nagy nyeresget” (3. pontban). “Nagyon is jl lttam ezt tapasztalatbl” (7. pontban). S olvasi is – nvrei – sajt szemkkel lttk, tapasztaltk mindezt (1. pontban). Terzia elmerl ennek a tapasztalatnak az rmben, lvezetben. Hagyja, hogy elragadja t az rs: “Annyira elragadott – megvallom – hogy nem rtettem magamat” Csupn a fejezet vgn tud kilpni ebbl az “irodalmi elragadtatsbl”: Nem tudom mr mit kezdtem el mondani… Hiszem az r akarta ezt, mert soha nem gondoltam, hogy lerjam ezt, amit itt elmondtam.” (11. pont).

Az olvask: meggyzdses szegnyek csoportja

 Vagyunk…”13 szegny nvrke”. Tizenhrom szegnyke”. A 13 az Alapt anytl kigondolt idelis szm, mint Jzus s tizenkt tantvnya. Ezekben az idkben a csoport gy hatrozza meg magt: “a Szent Jzsef szegny nvrei”. Ugyancsak ezen idszakban Terzia gy hatrozza meg sajt magt: “egy olyan szerzetesnvr, aki mr megtiszteltetsnek tartja, hogy foltozott ruhban jr” Az jonnan alaptott Szent Jzsef kolostorban a terzi Krmel els nvrei, pionrjai szegnysgben mutatkoztak be. S micsoda szegnysgben! A szerzetesi ruha durva gyapjszvetbl. Remete cellk, egyetlen kereszttel, taln nhny paprkpek a falon, nhny lelki knyv, egy vizes kors, ez minden gazdagsguk. A cellban dolgoznak. Terzia is aki nagy sietsggel r: “Nekem pedig szinte gy kell lopnom ehhez az idt, s azt is kedvem ellenre teszem, mert elvon a fonstl, mr pedig zrdnk szegny.” Az j hz Konstituciiban Terz maga rta el: “mindegyik gondoskodjon rla (figyeljen oda), hogy dolgozzk, hogy egyenek a tbbiek… aki enni akar, annak dolgozni kell.” Majd gy folytatja, a kzssg napirendjt rgztve: “Ami az tkezs rjt illeti, e tekintetben nem lehet egyntet eljrst megllaptanunk, mert az attl fgg, hogy mikor ad neknk valamit az r. Ha van a hzban lelem, akkor az tkezs tlen 11-kor lesz…”. Viszont nagyra rtkeli, kincs, a krnyezet, a leveg, a fny…: “Az ellen nincs kifogsom, hogy legyen valamelyes kertetek s legyen benne nhny remetelak, amelyben flrevonulva a tbbiektl imdkozhattok, mert erre szksgetek van a teljes elzrkzottsg miatt, de meg az htatot s imdsgot is elsegti.” Mindez az ltala itt lert “tj” a radiklis evangliumi szegnysg, sszefoglalva: “Ezek a fegyverek kell, hogy zszlinkon legyenek: amelyeket minden ron meg akarunk rizni: gy a hzban, mint ruhban, szavakban s mg inkbb a gondolatainkban (gondolkozsunkban).”

Miben ll Szent Terzia evangliumi szegnysge?

A szegnysgnek terzi dicsretben nincs helye absztrakt, elvont definciknak, se jogi meghatrozsoknak. Elg a hrom alapvet parancs, utasts, amit ad az olvasknak:

  1. “Szemeitek Jegyeseteken!” Krisztusra szegezni szemnket. A betlehemi jszolban ahol szletett s a kereszten ahol meghalt: “Utnozzuk ebben legalbb annyira-amennyire a mi kirlyunkat, akinek nem volt ms hajlka, mint a betlehemi istll, amelyben szletett s a keresztfa, amelyen meghalt. Ezek a hajlkok pedig ugyancsak nem voltak knyelmesek!” Utnozni valamiben fensgt…Terzia ezt sajt tapasztalatnak mlybl merti. Maga az r volt az, aki azt neki adta nem is egyszer: “Szegezd szemeidet rm, aki szegny s megvetett vagyok ebben a vilgban…

  2. Az igazi szegnysg” s “az igazi szegnyek” elfogadni, hogy valban azok vagyunk, szegnyek: “megrtettem, mekkora mltsg a szegny ember, ha igazn szegny” Szent Terzia termszetnl fogva irtzik a hazugsgtl. Megdbbenti, megrmti az a lehetsges sznjtk, hogy valaki megvallja az evangliumi szegnysget s kzben menekl a szegnyektl s az vals szegnysgtl. Mikor a Szent Jzsefet alaptja szembe kellett szllnia, kemnyen csatt vvnia, tancsadival, teolgusokkal s a vrossal s annak Tancsval: mindezt addig mg sikerlt megalaptania lland jvedelem biztonsga nlkl az ltala meglmodott Krmelt. S gy most – mikor e sorokat is rja – egy valban, sz szerint szegny hzban l, Jzus szavra tmaszkodva.

  3. Szegnynek lenni bell, szegnynek “bensnkben” – ahogy mondja. Magunkv tve Jzusnak a tantst hogy “ne csbtsanak el” a fldi dolgok. Nem hagyva azt, hogy az aggodalom rabszolgv tegye a gondolkozst, mintha nem volt ott szmunkra az r szava. Csak gy alakul t a fizikai szegnysg evangliumi szegnysgg s lesz a szabadsgnak s rmnek boldogsgv. Terzia szmra vilgos, hogy az evangliumi szegnysg felszabadt ppen ebbl a rabszolgasgbl mely meglncolja azokat, akik rendetlen, deformldott mdon birtokoljk a dolgokat, teremtmnyeket. “Ez egy olyan kincs, mely a vilg minden kincst magba zrja. Ez egy nagy hatalom (uralom).”

 

A fejezet kerete

Szent Terzia a szegnysgrl rott dicsrett egy nagyon l egyhzi valsgban fogalmazza meg. Egy olyan fejezet elzi meg ezt, ahol lttatja az Anyaszentegyhzat knz nagy rossznak a panormjt, melyek mintegy meghatrozzk a szemlld krmelita nvr hvatst (1. fejezet). Egy olyan fejezet kveti majd, ahol mg pontosabban meghatrozza a szolglatnak ezt az elkpzelst, melyet az olvasknak meg kell adniuk az Egyhz szmra s a vilgnak klauzrai ozisukbl (3. fejezet). Azrt hogy lehetsges legyen ez a lelki szolglat Terzia s a tizenkt nvr elfogadjk az anyagi kiszolgltatottsgot: a z Evangliumban Jzus ltal hirdetett radiklis szegnysget. Ott ll elttk nhny nagyon gondosan kivlasztott modell: mindenekeltt Jzus maga, a Krmel-hegy els remeti, Szent Klra s maga Terzia. Ksbb a szegnysgnek a tmja benssgesl s a knyv egyik aszketikus tmaszv lesz, amikor Szent Terzia “minden teremtmnytl val fggetlenedsrl, szabadsgrl” beszl majd olvasinak.

  

A nagy vgy: lenni valaki az Egyhzban

3. fejezet

 A Tkletessg tjban vannak els osztly s msod osztly fejezetek a szerint, hogy milyen fontos maga a tma, amellyel foglalkoznak. Ez a 3. fejezet az els kategriba tartozik. Elg elolvasni hozz az els bekezdst. Terzia visszatr a knyv alapvet tmjhoz: “ezrt hvott ssze minket az r ebben a hzban”. Mi is az, ami beoltja Terzt ezzel a “nagy vggyal, lenni valakik”…

Helykeress, tjkozds

Hirtelen az olvas egy nagyon plasztikus kp eltt tallja magt, amit maga Terzia fest, testest meg: egy n, aki igyekszik, hogy elhelyezze magt, megtallja helyt az Egyhzban. Aki keres egy irnytt, egy naprt, egy csillagot. Nem gy, mint egy hajtrtt, vagy mint valaki, aki eltvedt a dzsungelben. Terz nagyon jl tudja, hol van, s kik azok, akik kvetik t. Tbbes szmban beszl: legynk valakik, legynk olyanok, hogy szolglhassunk, harcoljunk…

Tudatban van a nehzsgeknek, melyek slyosbtjk ezt a keresst. N. A Kzssg, a csoport tagjai is azok. Mint klauzrs nvrek, “el vannak zrva”, egy kis sarokba, mely kicsi, mint egy zsebkend. Nem elgszik meg a vilg azzal, hogy “betereli” ket, de a peremre is szortja, megflemlti. Nem adja meg nekik a jogot, hogy “igazsgokat mondjanak ki”. Tudomsukra hozza, hogy “nincs olyan erny, mely a nkben ne lenne gyans”. S mindez csak slyosbodik mg a stt egyhzi horizonttal. Vals karizmk zrzavara, sr boztja, felttelezsek, felkorbcsolt indulatok egyms ellen. Tiltakozsok, lzads, erszak, a vilgi hatalom beavatkozsa, vallsos gyllkds, prtoskods, kpnyegforgat emberek, akik egyik csoportbl a msikba llnak. Terzia kevs szval sszefoglalja mindezt: “ez a tz”, “eretnekek”, “rulk”, “nagy rossz”. Kinek kell kezdemnyeznie? Annak a nhny nnek, mint amilyen is, s olvasinak? Meg van a sajt kldetsk, helyk az Egyhzban? Van valami, amit mondaniuk kell, amit meg kell tennik? Hogyan fakadt fel Terziban ez a vgyds, hogy keressen, ez a tjkozdsnak a szksgessge, s ez a tizenkt nvrkbl ll csoport szilrd ponthoz val rgztsre val trekvs? Emlkezznk r, hogy kt pontos dtum kz feszl mindez: 1562 – amelyben a Szent Jzsef alaptsa trtnik, mikzben Franciaorszgban tombolnak a vallsi hbork, valamint ott van a Trenti Zsinat – s 1566, mely vben rja e knyvet, s amelyikben a tizenkt nvrbl ll kzssg vglegesen “llst foglalt”. llst foglalni! Elktelezdni! Ez a fejezet arra szolgl, hogy ezt mintegy trvnybe foglalja.

Egy kzponti gondolat: a vrkastly

Terzia egy tzissel s egy szimblummal kezdi (1-2. bekezds). Vagy mg inkbb gy mondhatnnk, lefordtja, kinti, megfogalmazza, belesrti tzist egy arra alkalmas szimblumba. S az abszolt meglepets az olvas szmra abban van, abban lehet, hogy , n s misztikus, ni olvasi csoportjnak egy hbors szimblumot javasol. S ezzel az er s a harc, a kzdelem ketts parancst. Terzia stratgijban sz van arrl, “megfkezni ezeknek az eretnekeknek a tzt”; az erszak s viszly hullmait kordban tartani, mely az Egyhzban s Eurpban elhatalmasodott. Tudja, hogy II. Flp “szndkozik katonkat gyjteni, hogy – ha tudjk – a fegyverek erejvel megoldja ezt a nagy bajt” (1. bekezds). “HA tudjk”. De nem fogjk tudni, mert ez nem a fegyverek dolga s a vilgi hatalom, hanem vallsi krds. Innen van az j tpus stratgia: nem zsoldos katonk, hanem olyan vlogatott emberek, mint az tizenkt szerzetesnje. Az szmukra szl Terzia hbors terve.

Megszletik a szimblum: (kr)bezrt vros, elpuszttott fld, kapitnyok, hhall, vlogatott katonk, gyvk s rulk ellen, nem fogjuk megadni magunkat, vagy gyzelem vagy hall…

Az amit Terzia a szerzetesninek a szimblum szvben javasol, nem ms mint olyan “ vrkastly lenni” melynek a kirly lakik a kzepn. A valsgban nem egy a Krmel falaival krlzrt kastlyrl van sz. arra a (vr)kastlyocskra gondol, ami mr ltezik, s amit a “j keresztnyek” alkotnak. A Szent Jzsef kolostorban bezrkz tizenkt nvr s a vilgban l vlasztottak alkotjk. Pontosan, a vilgban vannak “ennek a kastlynak vagy vrosnak a kapitnyai, akik a prdiktorok s teolgusok”. Segteni nekik, egy tmeget (sereget) alkotni velk. Megformlni, ltrehozni egy kis kzssget, kivlasztott, megszrt keresztnyekbl, akik hsgesek az Evangliumhoz. Bensjkben, bens vilgukban megersdttekbl. Akik szintn meg vannak rla gyzdve, hogy ebben a stratgiban, a minsg elbbre val a mennyisgnl: “tbbet tesz majd egy tkletes, mint sok olyan aki nem az”. S hogy gyva s kzpszer letrados, azaz mvelt tuds, tanult emberek “meg sem rdemlik a kapitny nevet; tbb krt okoznak majd mint hasznot”.

Terzia nem tveszti szem ell, hogy szerzetesnvrei szemlldk. Azt, hogy az elsdleges kldetsk az imdsg szolglata. S gy segteni azoknak, akik dolgoznak az Egyhzrt. S ezrt rja “igyekezznk olyanok lenni, akik imdsgnak rtke van.”

“Ha ebben tudunk valamit (tenni) Istennel, bezrkzva, harcoljunk rte”.

“…s mikor imitok, vgyaitok, nsanyargatstok s bjttk nem irnyulna tbb erre a clra, akkor jegyezztek meg: htlenekk lettetek ahhoz a hivatshoz, amelynek betltsre az r itt, ezen a helyen, egybegyjttt benneteket”.

De… ne mondjuk anlkl, hogy lnnk azt.

Terzia imdsgos elragadtatson megy keresztl

Terzia szmra kt rszre osztdik a fejezet mikzben rja. Az els fele, egy kapitny ers hangja, aki parancsokat ad s megformlja ezt a szimblumot, mely vgig a knyvn keresztl elksri majd (1-6. bekezds). A msodik fele, egy papnnek a hangja, aki az Istenhez az Atyhoz s Krisztushoz a Fihoz fordulva imdkozik: egy jajkilts, mely lassan tjrja a hangjt, s helyet ad – a nnmagt ismer, s valsgra emlkez - alzatos n knyrgsnek (7-10. bekezds).

Ott talljuk gy magunkat a fejezet lelknl. Amely az egsz knyv lelke. Terzia tadta magt, hogy meglje az olvas eltt mindazt, amit itt javasol, mint az let telmt. , tollal a kezben, a kzssgben, Isten fel fordulva, mindannak tudatban mi trtnik az Egyhzban, Eurpban, a vilgban… intenzven imdkozik. Ez egy hromidej imdsg. Az els: Terzia bemutatja Krisztusnak az imdkoz nknek e kis csoportjt, kzel hozza ket hozz, mint a Mria, az desanyja ltal vezetett evangliumi nk msik csoportjt. “Hiszen mr akkor sem vetetted meg az asszonynpet, mikor e vilgon jrtl, st ellenkezleg mindig nagy jindulattal voltl irnyban.” (7. bekezds, 27-28. oldal). A msodik id: Terzia most az Atyhoz fordul. Szksge van r, hogy Krisztusrl beszljen neki. Krje t rette, hihetetlen merszsggel. Azrt a Krisztusrt, aki ott szenved minden emberben, az egsz fldkereksg Egyhzban. “Oh, rk Atym, gondold meg, hogy annyi knzs, annyi srtegets s oly rettenetes szenveds csak nem mehet feledsbe! Mert n des Teremtm, egy olyan szeret szv, mint a Tied, hogyan tudja azt elnzni, hogy amit a Te Fiad oly lngol szeretettel ltestett; amit azrt hagyott neknk, mert, a Te akaratod szerint bennnket vgtelenl szeretett: a legmltsgosabb Oltriszentsg, oly megvet bnsmdban rszesljn, amilyenben rszestik napjainkban azok az eretnekek, mikor megfosztjk hajlkaitl s leromboljk templomait?” (8. bekezds, 28. oldal). A harmadik id: Terzia nmagra emlkezik, nmagt szemlli, “ezt a bnskt, frgecskt, aki ilyen vakmer(en kzelt Feld)”. Imdkoz, aki rszesedik, kzssget vllal testvreinek nagy bajaiban, fjdalmaiban. Itt van az a pont, mikkor gyengdd vlik a hang, s alzatoss lesz az imdsg. Azrt, hogy helyet adjon egy vgs kiltsnak: “knyrlj meg azon a sok lelken, akik vesztkbe rohannak, knyrlj meg Szentegyhzadon. Ne engedd, hogy tovbbra is rtsanak a keresztnysgnek: gyjts vgre vilgot ebben a sttsgben.” (9. bekezds, 29. oldal).

Mondanival az olvas szmra

Olyan oldalak vannak elttnk, melyeket nem kell lefordtanunk, hogy tltessk sajt letnk tapasztalatnak szvevnybe, a mai olvask rzkenysgnek megfelelen… az Anyaszentegyhz, az egsz Emberisg oldalrl kzeltve, hiszen ugyanazok a bajok nehezednek rnk, mint a XVI. szzadi terzi vilgra. Taln mg slyosbodtak is a tzek, az erszak, az eltvelyeds. Terzia tancsai, parancsai s a “fohsza” kzvetlenl legrzkenyebb pontjainkat rinti: kumenikus rzk, a tbb emberi szeretet szksge, az Egyhz irnti rzk, szolidarits s egyetemes testvrisg. Bke. Bens, lelki erssg. Totlis hit a hsges keresztnyek alkotta kiskzssgek kovsz szerepben…

Terzi meggyzds, hogy imdkozni azt jelenti, segteni azokat, akik ms mdon dolgoznak. Imdkozni mr azt jelenti: harcolni, kzdeni Istenrt.

 

 

A szeretet parancsa

4. fejezet

 Itt rezhetv lesz, hogy Terzia lendletbe jn, tolla nekiindul. Mint egy hossz tra ksz vonat. Vagy mg inkbb, szkincsvel, kpi szimblumval sszhangban, mint egy fegyveres csapat, amelyik mr szembenz “azzal a nagy vllalkozssal, melyet megnyerni szndkozunk” (1. bek.)

Az els, hogy nagyon szeressk egymst

Az a nagy vllalkozs amit Terzia a nvrek els csoportjnak s most az olvasnak javasol “az imdsg”. Mg pontosabban, a folyamatos imdsg: “hogy imdkozzunk anlkl, hogy abba hagynnk. De nem abban az rtelemben, mint a hres orosz Zarndok, keresve formulkat s technikkat, hogy megszakts nlkl lefoglaljuk az ajkainkat, a gondolatunkat, a szvdobbansainkat. Hanem, hogy formlja, alaktsa a csoport lett. Azrt, hogy a tizenkt nvr, imdkoz kzssg legyen. S hogy mindegyikk meglje a magny, a csend, a bke s Isten megtapasztalsnak szemlld ideljt.

Ezrt Terzia nem azzal kezdi, hogy imamdokat vagy az elmlkeds szablyait javasolja, amelyek irnytjk, megszabjk s nevelik az imdsgot. Az lettel kezdi. Azzal, hogy aclkemnysget, edzettsget adjon (megedzeni) az imdkoz letnek. Nem csak azrt, mert ezt kri ama nagy vllalkozs, amelyrl az elz fejezetben beszlt, a kastly s annak btor katoni. Hanem mert “imdsg s knyelem nem frnek ssze”. Azaz, egy imdkoz kzssg lete sszeegyeztethetetlen a komforttal s a knyelemmel. A csoport szmra az letszably (az let alap normja) a Krmelita Regula. Anakortk regulja. Ha csak futlag is, de Terzia emlkezteti olvasit ennek az alaptrvnynek bizonyos aszketikus parancsokra (utastsokra, ktelezettsgeire): “bjtk (ayunos), nfegyelmezs (disciplinas), csnd (silencio)”.

Azonban nem ez az, ami vgl is formlja majd az letet s letteliv teszi imdsgban, imdsban, szemlldsben, Isten dicstsben s az emberekrt val kzbenjrsban. Az ami szksges, mint felttel s mint szilrd alap: az ernyek. Evangliumi ernyek. Csakis ezek lesznek kpesek tformlni az imdkoz “bensjt s klsejt”. S ugyan gy a kzssg “klsejt s belsejt”. Ezek nlkl csupn sszefircelni lehet bizonyos imdsgos gyakorlatokat, de nem tjra indtani magt az letet. “Olyannyira szksgesek, hogy… ha nem rendelkeznek ezekkel lehetetlen igazn szemlldnek leni, s amikor azt gondoljk, hogy azok, nagyon becsapjk magukat.” (3. bekezds).

 Csupn hrom…

Csupn hrom alapernyt nevez meg Terzia. Ez a hrmas elg a szmra, hogy megfogalmazzon az imdsg komoly aszkzist. Ez els lpse az imdsgrl szl pedaggijnak.

Nzpontja a kvetkez: sajt letnkkel val elktelezdssel kell kezdennk. Egyszerre oly egyszer llsfoglalsokkal, mint amilyen radiklisakkal. Mint ahogy maga az evanglium. “Mert nagyon fontos, hogy megrtsk egymst, mennyire fontos a szmunkra, hogy megtartsuk ket”. S ez, “hogy bke legyen bennnk, amit annyira ajnlott neknk az r, bens s kls egyarnt” (4. bekezds).

A bknek ez a ketts dimenzijt – bens s kls – Terz gy ltja, mint az imdkoz szemlyes kvetelmnyt, s mint a kzssg szmra szksges klmjt. Az r bkje nlklzhetetlen traval a harcol szemlld tarisznyjban, akiket Terzia akar az Egyhz – korbban emltett - kastlya szmra.

S gy fogalmazza meg ernyhrmast:

az egyik a klcsns szeretet; a msik, a minden teremtmnyekrl val lemonds; s a kvetkez az igazi alzat, amelyet br a vgn mondok, az legels s mindet tleli” (4. bekezds).

Ez az els alkalom, hogy megfogalmazza, ezt a hrmast. A msik knyvben, mely ekkor mr elkszlt – nletrajzban - elksztett az imdsgrl egy rtekezs flt. Azonban csak most ll ssze tantsban ez a “hrom erny evangliuma”. Ksbb e knyvben hozzjuk kapcsol majd egy negyediket, mely tovbb mlyti a szemlld harcos rtelmezst: az erssg. gy fogja majd hvni: “determinada determinacin”, azaz elsznt eltkltsg, vagy eltklt elszntsg.

Jelenleg, gy mutatkozik meg e hrom erny egybekapcsoldsa:

Szeretet. Mely neveli s rzkenny teszi az imdkozt, a szemlyekkel szemben. Az imdsg barti egyttlt, rintkezs Istennel. S gy megkveteli, szksgess teszi a barti rintkezst, kapcsolatot a testvrekkel.

Lemonds, mely neveli s szabadd teszi a dolgokkal, fldi rtkekkel szemben, melyek trekednek megktni t. Az imdsg szabadsg. Szabadsg, hogy mindenestl adni tudjuk magunkat annak aki a Minden. Szksges, hogy eloldjuk a ktelkeket, megktzttsgeket, amelyek a fldhz ktnek, s rabszolgv tesznek.

Alzat, mely megtiszttja s tkletesti az imdkozt nmagval szemben. Mely megnyitja s megtartja nyitottan, kszsgesen, egszen addig, hogy valban mondhassa Istennek “legyen meg a Te akaratod”. A mlyben, az imdsg Isten igazsgnak a befogadsa, s szolgl arra is, hogy elmondjuk neki a mi igazsgunkat. Alzat az igazsgban val jrs Isten eltt s az emberek eltt.

A szeretet problmja

Az els, a szeretet. De igazi szeretet m. Terzia gy kezdi e tmt: “Ami az elst illeti, hogy szeressk egymst nagyon, nagyon fontos, mert nincs nehzsg, fjdalmas tapasztalat, mely ne mlna el knnyen azokban, akik szeretik egymst” (5. bekezds). Nem csak azrt e figyelem, mert klnleges mdon rzelmes, szenvedlyes, szeret n, hanem mert tlte a szeretet drmjt, Terzia tudatban van, hogy agy alap problmt vet fel. Dnt krdst. Istenhez nem tudunk kzeledni anlkl, hogy felvetnnk a szeretet problmjt.

Szemlyes trtnetben csak akkor tudott az Istennel val bartsgban mlyre evezni, amikor vilgoss vlt, letisztult szmra az emberi afektivitsnak ez a misztriummal teli mlysge. Hogy elrje ezt e tisztulst – vilgos fogalmat a szeretetrl, egyrtelm hozzllst a szeretetben – szksge volt a kegyelem rintsre, miutn a Szentlleknek ajnlotta magt ( 24. fejezet).

Az abszolt kvetelmnyek, melyeket javasol olvasinak a kvetkezk:

Mindenekeltt, szeretni kell. “Nagyon szeretni egymst”. Ez az r parancsa. A szeretet nlklzhetetlen, felcserlhetetlen. Ne ljnk kzssgben szeretet nlkl. Egytt lni s nem szeretni egymst, “csnya fajzat”-okhoz mlt volna. (10. bekezds).

S ezrt, itt mindenkinek bartnnek kell lennie, mindenkinek szeretnie kell a msikat, mindegyiknek akarniakell a msikat, mindegyikknek segtenie kell egymsnak” (7. bekezds). A szeretet elsimtja, elegyengeti az let nehzsgeit: “nincs olyan kellemetlensg, amit ne viselnnek el knnyen azok, akik szeretik egymst, s nagyon nagynak kellene lennie, hogy szvkre vegyk” (5. bekezds). Azonban nem trja elnk a “szeretet-tkelst” anlkl, hogy rintene nhny ztonyt, akadlyt. Egyik oldalrl az “eltlzott emberi szeretetett”, mely meghamistja, s fertz betegsgg teszi, mint a “pestis”, mely megli az letet s a bkt a kzssgben. Msik oldalrl, az lczott lelki sszekevert szeretet, a lelkivezetsben, s a szentsgekben. Mindezt Terzia odalltja elnk klnsebb “elmletgyrts” nlkl. Teszi ezt bizonyos fjdalmas tapasztalatokbl kiindulva, melyek llandan ott lktetnek tolla hegyn – szvben - s melyeket nem hagy teljesen nyltan megszkni, a szemlyek s a z rintett kzssgek irnti tisztelet miatt. Ahogy azonban rja: “ maga volt ezeknek szemtanja” (5. bekezds). Mg ma is fjdalommal tltik el a kvetkezmnyek: “a nagy veszedelem, szomorsg” melyet sajt szemvel ltott ms kolostorokban s amelyek “nagy rszvtre indtottk” (16. bekezds). Ezrt javasolja sajt idelis megoldst, mint nevel s mint szemlld.

A kt szeretet

“A szeretet kt formja az amirl beszlek…” (12. bekezds, 35. oldal).

Ebben a pillanatban csupn tzisnek meghirdetse trtnik. Ktfle szeretet van. Az egyik “egszen lelki” (todo espiritual). A msik, lelki s rzki-erezhet tvzet (espiritual y sensible), mert utat enged az egoizmusnak s az rzkisgnek (sensualidad) (az rzkek motivciinak). Mindkett ernyes: helyk van Terzia “a j szeretet knyvben”.

Ksbbi fejezetekben majd kifejti a klnbsget a szeretet e kt fajtja kztt, klnbz ismertetit, kvetkezmnyeit a szemlyekre s a kzssg letre. Itt csupn a krds felvetsre szortkozik: hogy neveldjnk az imdsgra, szksges, hogy a tiszta szeretetre trekedjnk, minden egoizmus belekeverse nlkl. Azonban amg oda elrkeznk, a normlis az lesz, hogy gyakoroljuk magunkat a szeretetben, dekantlva, megtiszttva az egoizmustl, s ms salaktl. Vgl is, a fontos, hogy kezdjnk szeretni. S hogy se a szemlyben, se a kzssgben ne legyen szeretet vkuum, ressg, mert “szeretni egymst nagyon, nagyon fontos”. Csak gy lesz, a testvrekkel meglt bartsg (trato de amistad), annak a msik bartsgnak – “bartsgnak (trato de amistad, barti rintkezs…) azzal, akirl tudjuk, hogy szeret minket” az iskoljv. Mert hogy, ezt rti Terzia az imdsgon.

 

 
Az id pnz? Szerintem AJNDK. A pontossg pedig erny! - azaz elfogadott ajndk.
 
Kapcsolatok - utak
 
VK Hirad

SOPRONI VK alkalmai

A kvetkez - 2008. mjusi gyls 31.-n lesz, hogy hol s mikorazt az rintettek mr tudjk! J munkt, j kszldst! Hordozzuk egymst imdsgban mert bizony van mirt! J rtelemben is, hla rte az rnak!

A Vilgban l Krmelitk Soproni Kzssge

s skapulrt viselk

sok szeretettel hvjk s vrjk

a Krmel lelkisge

irnt rdekldket

kzs imra, szentmisre

a Szent Margit – Julianeum – templomba

2008. mjus .-n, szombaton, 16 45 rra.

"Csillagvilgot alkot, hvknek ldott fnysugr,

mi Megvltnk, jjj Krisztusunk,

s halld meg esd shajunk."

(Adventi himnusz)

Mrihoz, drga Szzanynkhoz,

tisztelettel jrulunk!

Keszthelyi VK alkalma

A kvetkez VK tallkoz idpontja:

2008. mjus 25.-n, vasrnap rnapjn,1/2 17 rakor.

 
kapcsoldsaink
Induls: 2006-04-20
 
Vi-Bold NEU Kft
 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU