Tkletessg tja 5-6-7
2007.04.17. 20:27
Sajnos egyben nem sikerlt betenni a fejezeteket. MEgprblom gy darabkkban. A tbbit majd ksbb flteszem.
Fny – tudomny – tudsok (tanult emberek)
5. fejezet
Rvid fejezet, de a Szerzje kemny csatt vv benne. Lndzst tr rgi, elavult trvnyek s szoksok ellen. Azon ldzs, szmzs ellen melyet kornak konvencionalisti folytatnak a klauzrs nvrek ellen, mint amilyen Terz s az kzssge. Lehetetlen igazn megkzeltennk ezeket az oldalakat anlkl, hogy egy ketts – rnykokkal s fnnyel teli – tjat ltnnk. Egyik oldalrl, az olvasok kis csoportja, a Szent Jzsef Krmel, akikrt Terzia anynk megvvta s megnyerte ezt a furcsa csatt. Msik oldalrl, a fejezet httereknt, a ni kolostorok melyeket ismer, s melyek nem szabadok a lncoktl, melyektl mindenron szeretn megszabadtani ket. Nagyon kzeliek az itt trgyalt dolgok. Egybekeverednek az alaptsnak s a kzssg elindulsnak a drmjval: tudsok sszehvsa, a pspk kzbelpse, kedvez dnts Az alaptanya szndkai szerint. Nem szndkozik mindezt itt elmeslni. A Tkletessg tja nem egy elbeszl, trtneti knyv. Mint ahogy azt az els fejezetben is lttuk, ha felidzdnek megtrtnt dolgok, trtneti esemnyek, azrt trtnik, hogy alapgondolatokat lehessen meghatrozni s az letprogramot meghatrozni.
Jog a tudshoz s a lelkiismereti szabadsghoz
Az itt meghatrozott eszmk, vlemnyek szma kett, mindkett nagy kaliber dolog: a lelkiismereti szabadsg (“ez a szent szabadsg”- ahogy mondja), s a jog a tudshoz, ismeretekhez vagy gy is fogalmazhatunk ahhoz, hogy a teolgusokkal (maestros) kapcsolatot lehessen fenntartani. Szabadsg s kultra: kt az olvas-nk csoportjnak kvetelt rtk, mikzben a szeretetnek a tmjt magyarzza. Mintha nlklzhetetlen elfelttele lenne a tiszta szeretet parancsrl szl rtekezshez val belpsnek., melyet majd a tovbbiakban fogalmaz meg (6. s 7. fejezet).
me itt van egy lehetsg, mellyel vgigksrhetjk e kt rtk, eszme terzi kibontakozst.
“Nagy dolog a tudomny”
Termszetesen a Szentanynak nincs olyan szndka, hogy Krmeln bell teolgiai akadmit alaptson. Azonban megszllott a lelki kultra, kultrltsg idejrt. Nem fogadja el, hogy a klauzra a ni tudatlansggal legyen egyenl, a kor stlusa szerint. Nagyra rtkeli a knyveket. S mg inkbb, vgyik arra, hogy kapcsolatban legyen a “mesterekkel”, tantkkal. Mr nletrajzban ezt rta: “Mindig is a tudomnyok bartnje (amiga) voltam” (5, 3). “J knyvek bartja (amiga, bartnje)” (3, 7). A tudsok “egy nagy kincs” (11, 6). “Az ostoba jtatossgoktl mentsem meg az Isten” (13, 16). “nagy dolog a tudomny, s az ilyeneknl tall oktatst s flvilgostst a magamfajta tudatlan” (13, 16). gy ismteli ezt ebben a fejezetben, mint egy aximt: Nagy dolog a tudomny, hogy mindenben fnyt adjon” (2. bekezds). “Tudomny – letras”, a terzi sztrban ez kultrt jelent. A tanult emberek – letrados, tudsok - szilrd s jl megalapozott tudst, ismerett jelzik. Klnskppen is a teolgusokt s biblikusokt, a keresztny lelki kultra szakembereit. Szksges, hogy nvrei, a szerzetesnk svrogjk a tudst (el saber). Szksges, hogy “ (a priorn) y valamennyien… kzljk, megosszk lelkket (comuniquen sus almas) olyan szemlyekkel, akik – tengan letras – tudssal, tudomnnyal rendelkeznek” (2. bekezds). Tudja jl, hogy ez pnzbe fog kerlni. S hogy a Szent Jzsef Krmel bvelkedik szegnysgben. Azonban, “br legyetek szegnyek…, akinek gondja van anyagi szksgleteitekre, bizonyra meg fogja adni az illetnek a hajlandsgot arra, hogy vilgostsa fel az lenyait s vegye elejt annak a bajnak, amelytl n flek” (5. bekezds). A Konstitcikban melyet ppen ebben az idben llt ssze maga a tizenkt olvasjnak, gondja van arra, hogy a hzban ne hinyozzanak a “j knyvek”: “mert ez, rszben, annyira szksges ez a tpllk a llek szmra, mint ahogy az evs a test szmra.” (8. pont). Itt a Tkletessg tjban nagyobb slyt helyez e mesterekre (maestros). Megnyerte kornak egyik legnagyobb teolgusnak akaratt, Domingo Bañez atyt. A hres domonkos gyakran jn a Szent Jzsef kolostor beszlszobjba eladst tartani, ahogy tenn azt a Salamnca-i Egyetem auliban. Elfordul nhnyszor, hogy mikzben az atya Istenrl beszl, Terzia elragadtatsba esik. S “gy ltva t, a tisztelet jele kpen, levette a csuklyjt s gy maradt, mikzben tartott az extzis.”
“Egy nem tudom mit birtokolnak a tudsok (teolgusok), mivelhogy Isten az egyhz szmra fnynek tartja ket”, rja majd Terzia A Bels vrkastlyban (V. laks, 1, 7). A tuds s fny eme prostst mr a Tkletessg tjban hasznlja az olvask szmra: “Ezen igazi fnynek a birtoklsa, hogy Isten trvnyeit tkletessggel meg tudjuk rizni, ez a mi egsz kincsnk.” (4. bekezds).
A mlyben, mint mindig, most is ott lktet a Szentanya meglt, trzett tapasztalata, mely most tollt mozgatja. Nem csak hogy nem akar a kzssg szmra egy knyelmes tudatlansg lapossgt, ahogy az a kor sok tudsa szerette volna a nk szmra. Meg akarja szabadtani ket a flmvelt tudsoktl, a “megijedtektl”, akik neki “oly sokba” kerltek (BV V. laks, 1, 8). Szem eltt tartja, hogy knyvnek olvasi kztt vannak olyan szemlyek, akik mly Isten-tapasztalattal rendelkeznek. Ezrt, “minl tbb kegyelmet ad nektek az r az imdsgban, annl szksgesebb hogy megalapozott legyen (a lelki vezet) tettekben s imdsgban”. (2. bekezds)., s szksgesebb lesz a teolgus tantsa.
A “szent szabadsg”
Lenygzi a mai olvast az az er s kitarts, amivel az Alaptn kri a szabadsgot a csoport s az azt alkot szemlyek szmra. Mindenekeltt kri a priornt, hogy “mindig gondoskodjon rla”. “ Ezt a szent szabadsgot krem n, az Isten szerelmre, attl aki elljr lesz (priorn), gondoskodjon rla a pspk fel”. A sorok kz rja ksbb kiegsztsknt, hogy gondoskodjon errl a provincilis fel is. (2. bekezds). Majd az 5. bekezds elejn ismt “elssorban a fnknnek szl s azrt jlag arra krem t, legyen minderre gondja”. Majd ebben a bekezdsben odafordul kzvetlenl a pspkhz is: “ Azrt is az Isten szerelmre, krem a pspkt – akrki legyen is az – hogy ne szortsa meg e tekintetben a nvrek szabadsgt.”
Szabadsg? Mitl s mire?
A fejezet Istenhez intzett krssel kezddik – “Ne adja az r – vgtelen irgalmra krem – hogy ebben a hzban brkinek is alkalma legyen az imnt emltett bajokat megismerni s miattuk testileg-lelkileg annyit szenvedni.” Ez a “szenveds” – ahogy azt a ksbbiekben mondja – a kapcsolattarts radiklis korltozsban ll, amit a kor trvnyei knyszerttetek a klauzrban l nvrekre, mint pl. a lelkiismereti szabadsg oly knyes szfrjban (nem folyamodhatott csak olyan gyntathoz, gyntatkhoz melyeket tbb-kevsb a kzssgre knyszerttetek), mint ahogy a nevels s a bnbnat szentsgn kvli lelkivezets terletn. Terzia kivtelt szokott tenni a sajt rgi kolostorval, a Megtesteslssel (4, 16): “nem az enymben”, nem volt ez a “szenveds” a Megtesteslsben. Ott olyan sokan voltak a szerzetesnk, hogy bsgesen voltak krmelita gyntatk, vagy domonkosok, jezsuitk, s egyhzmegys papok. Ktsgtelen, hogy amikor magnak volt szksge egy specilis lelki segtsgre, minden elzetes vintzkeds ellenre, hogy titokban tartsk, t kellett mennie a szgyenkezsen, hogy a dolog hre elterjed “az egsz kolostorban” ( 23, 15). Ennek a szgyenkezsnek az emlke itt talakul humanizmuss: ”Oh, ha nem a sajt rendjbl van, mg ha egy Szent Jeromos is volna, utna az egsz rend szgyennek mondjk!” (Ezt rta az els vltozatban – Escorili kzirat – ironikus mdon, melynek csps hangvtelt aztn vissza kellett vennie, mikor trta a fejezetet.). Tny, a Megtesteslsben rvnyben volt egy norma, mely krlbell gy szlt: “A nvrek ktelesek gynni egyszer a hten, vagy legksbb tizent napon bell gyntatjuknl, akit a Vizittor jell ki, bizonyos formk szerint. S nem megengedett, a Vizittor engedlye nlkl, semmilyen ms gyntatnak meggynni bneit, sem tallkozni a gyntatjval, a rendes gynsokon kvl, kivve a priorn specilis engedlyvel…”
Az j elrsok slyosbt krlmnyeivel - tovbbi korltozsok - melyeket az ppen aktulis elljrk helyeznek a kzssgre.
A szent szabadsg, melyrt Szent Terzia lndzst tr a kis Szent Jzsef kolostorban a kvetkezt jelenti:
Hogy omoljanak le ezek a klauzrs nvrek lelkiismereti szabadsgra erltetett falak, korltok.
Hogy a lelkivezets – gy a kzssgi, mint a szemlyes – horizontja maradjon nyitott igazi teolgiai s lelki emberek, mesterek szmra: “Isten szabadtsa meg ket,… , hogy mindenben hozz igazodjanak, ha nem tuds (letrado).” (az els kzirat 2. bekezdse).
Hogy “ha elrjk, hogy ne gynjanak msnl, gyns nlkl beszljk meg lelki dolgaikat (lelkket - sus almas), lelki s tuds emberekkel.” (Az els vltozat 4. bekezds).
Vgl: hogy ebben, mint ahogy a krltte sszegylt kzssg letnek tovbbi terletein, tartsk tiszteletben a szabadsgot s a kzssg nllsgt. Ne legyen a nyakukra ltetve egy vikrius, aki “zuggyvdszeren” beavatkozik a kzssg letbe: “soha ne legye olyan vikrius akinek hatalma van ki- be jrni, se gyntat ne rendelkezzen ezzel a szabadsggal” (6. bekezds).
Ritkn talljuk a knyv folyamn Szent Terzit ilyen megvltoztathatatlannak s ignyesnek.
A szerz (Terzia) feszltsge: merszsg s aggodalmak, flelmek kztt
Mikor Terzia ezeket az oldalakat rja, mr megnyerte az j hz szmra a “szent szabadsg” csatjt. Elrte, hogy a pspk sszegyjtsn “lelki, tapasztalt, tuds szemlyeket”, akik megvitattk ezt a krdst, egy imahadjrattal krlvve, megtmogatva, melyet maga sztott a kzssgben s bartai krben. S vgl, egyhanglag a legjobb mellett dntttek, azaz az Alaptanya ltal hirdetett “szent szabadsg” mellett: ”sok szemly s az n – br nyomorsgos – sok imdsga utn dlt el, nagy tuds s rtelemmel rendelkez imdsgos szemlyek kztt; s gy remlem az rban, hogy ez a helyes” (7. bekezds az els vltozatban). Ezrt, mikor els alkalommal rja meg a fejezetet egyrtelmen, hatrozottan fogalmaz: “Lenyaim dicsrjtek nagyon Istent ezrt a szabadsgrt mely a titek, mg ha nem is kell, hogy sokakkal, de nhnnyal kapcsolatban tudtok lenni, akik nem a rendes gyntatk, hogy mindenben vilgossgot adjanak nektek.” (1. bekezds). Ksbb szinte biztos, hogy valaki a cenzorok kzl mersznek tallta a Szent kifejezseit. S enyhtenie kellett s vissza kellett hogy fogja tnust, mikor elksztette a knyv msodik szvegvltozatt (valladolidi kzirat). Mindazonltal, ezen msodik szveg margjn a cenzorok egyike ezt a megjegyzst teszi: “Ez jl van, mert vannak olyan lelki mesterek, vezetk, akik, hogy ne tvedjenek minden lelket eltlnek, mint rdgit s nagyobbat hibznak ezzel, mert elfojtjk az r lelkt, ahogy az Apostol mondja.” Tovbbi j vltozatokat, rnyalatokat vezet majd be a szvegbe Terz maga, mikor elkszti a m els nyomdai kiadst. Megtartja azonban a vgs felhvst, a hz jvjt nzve s e slyos problmt szem eltt tartva: “Annl inkbb indokolt dolog teht, hogy a jvendbeli rendfnkk szintn magukv tegyk ennek a sok okos embernek vlemnyt s annyi imdsgnak s az r annyi kegyelmeinek eredmnyt, amely az eddigi tapasztalatok alapjn tnyleg a legjobbnak bizonyult. Adja az r, hogy ezutn is gy legyen s mindig az legnagyobb dicssgre szolgljon. Amen.” (a fejzet utols sorai). Sajnos nem gy trtnt. Halla utn jra elkerl s lezdik a problma. jra voltak olyanok, akik hbort viseltek a “szent szabadsg” ellen, a test s llek knyszernek, bezrtsgnak, nyomsnak javra. S a szabadsg gye jra terleteket vesztett Szent Terzia anynk Krmelben. De ezek a viszontagsgok meghaladjk mr a Tkletessg tjnak gondolatairl szl jelen oldalak horizontjt.
Fejezetrl fejezetre olvasva
A Tkletessg tjt.
Terzia anynk a szeretetrl beszl
6. fejezet
Vgl… Szent Terzia utat enged a szeretet tmjnak. Ez az elsdleges dolog, amit maga el tztt hogy kibont s elmagyarz. Van benne valami, ami ellenll neki. Innen van az, hogy idnknt “mellbeszl”, gyntatkrl, teolgusokrl, tudsokrl, szabadsgrl, s az olvask kultrjrl, melyek elodztk e szeretetrl szl fejezetet.
A szeretet tmja nagyon rzkeny s rszletekbe men. Tbb oka van ennek: lehetetlen anlkl beszlni rla, hogy ne sajt letnek tapasztalatait hozza fel pldnak, s Terznek nagyon intenzv szeretet-trtnet az lete. Msrszt errl beszlni itt ebben a knyvben azt jelenti, hogy kzvetlenl beszl ahhoz a tizenkt fiatalhoz, akik ott vannak vele a hzban, a fejlds, gyakorls vgyval, s egyben epekedve arra, hogy behatoljanak Mesternjk s Anyjuk letnek, tapasztalatnak misztriumba. Vgl is, Terzia szmra a szeretetrl val beszd ebben a pillanatban nem engedi meg, hogy msodlagos dolgokkal foglalkozzon, idt tltsn: gy a tkletes szeretet tmjt kell, hogy eljk helyezze: “Azt, mely tiszta lelki” szeretet.
A tkletes szeretet idelja
S a tiszta szeretetrl beszlni, semmiflekppen nem jelenti azt, hogy szembelltja mr a 4. fejezetben is elkerlt szeretet-tapasztalatokkal, ktdsekkel, “a szeretet-brtn” vagy a lovagregnyek, s a kolostor falain kvl hallhat dalok ltal megnekelt szeretettel. Sem gy, mint a httrben, a mlyben lv hivatkozsi pont, sem azrt hogy istenibe fordtsa ket rdekesek itt “ezek az alacsony szenvedlyek, amelyek elloptk a (szeretet) nevt” (7. bekezds). S mg kevsb “ezek az itteni nem tiszta szeretetek”. Terzt s az olvasit a “tiszta szeretet” tmja rdekli, mint az alpinistkat a hegylnc legmagasabb cscsa. Hogy “vgyjanak r” s “szndkozzanak megszerezni, megnyerni azt”. Hogy feljussanak egszen a cscsra. “Tiszta szeretet”, a lelkilet lexikonban egy olyan kifejezs, mely a keresztny lelkisg trtnetnek egyik leginkbb figyelemmel ksrt valsga. St a profn gondolat trtnetnek is. Szent Terzia eltt s utn (Szent Tams s Szent Bonaventura, Bossuet s Feneln) is feltettk a krdst: lehetsges a tiszta szeretet az ember szvben? Olyan szeretet, mely mentes az egoista rdektl, szeretet melyben l a remny. Terz oldaln ott ltjuk Keresztes Szent Jnos, aki szmra az igazi szeret ember nagy clja “a szeretet hasonlsga”Isten s ember kztt: szeretve Isten egszen gy, amint szeret minket. Hasonl az, amit itt Terzia megoszt velnk bizalmasan: “ezek a lelkek ugyanis sokkal jobban szeretnek adni, mint kapni; s mg magval a Teremtvel szemben is gy van.” (7. bekezds). S mikor kitart, hogy ne szeressk azt ami rnyk s fst s lmodott dolog, egy nagy francia terz-szakrt hasonlsgot von, kzelti ezt az oldalt, gondolatot “a barlang s az rnyk” mtoszhoz Platn Dialgus c. mvben.
Szent Terzia sajt kifejezsekkel kezdi el trgyalni a “tiszta szeretet” krdst:
Az szmra, nincs sz egy metafizikai lehetsgessg hipotzisrl, hogy lehetsges vagy sem brmelyik olvasjban, nvrben a “tiszta szeretetnek” az elixrje. Terzia a tapasztalat abszolt felttelbl indul. Ez a szeretet egy biztos s kzeli tny: “lttam tapasztalatbl, hogy ez ms dolog, mint csak gondolni s hinni” (3. bekezds). Teht a sajt tapasztalatbl fog beszlni rla, hogy megrtesse az olvasival amit azok megtapasztalnak.
Szmra, a tiszta szeretet elvezet egy igazi “szeretet-szenvedlyhez”. Egy mlyebb forrsbl fakad azonban, mint a szenvedly. Brmilyen furcsnak is tnik, ez a szeretet egy a dolgok, az let, a szemlyek igazsgval, valsgval val elzetes tallkozsbl fakad. Ahhoz, hogy elrkezznk hozz, kell hogy tmenjen az rzelmek terletn, a szemly hiteles rtkeinek felfedezsra, azokhoz, melyek tl vannak a test szpsgn, “br milyen szpek legyenek, br mily sok grcijval is rendelkezzen a termszetnek”, brmilyen rmet okozzanak is a szemnek, s szolgljanak a Teremt dicsretre (4. bekezds).
Szmra az igazi szeretet nem tartozik a ml dolgok szfrjba, magban hordja az rkkvalsg szksgessgt. Stabil rtkekre alapozdik, vagy ilyenek rangjra emel fel. Alkalmasnak kell lennie arra, hogy “rkk tartson”, mint maga a szemly.
Szmra a tiszta szeretet nemes lelkek: “nagylelkek, kirlyi lelkek”. A szeretetnek szksge van erre a tptalaja. E kirlyi lelkekben forrsozik vagy megteremti azokat.
Szmra hamis az az ellenvets, hogy a tiszta szeretet elszakt a valsgtl, elspiritualizl. S az rdeklds krn kvl hagyja a hs-vr bartokat. Hogy ket szeretni csak egy harmadikban lehet (a Msikban, nagybetvel), de nem nmagukban. Terzia szmra ez a szeretet a nagy bartsgoknak a tzhelye, kohja. A bartokban termkeny. Megismtli majd ezt a kvetkez fejezetben, ahol emlkezni fog Szent goston s Szent Mnika alakjra.
Magyarzatok nlkl
A szles horizont melyet a Tkletessg tjnak ezek a lapjai megnyitnak nagyon nagy “ksrts”. Azonban engedni a ksrtsnek azt jelenten “szrakoztatni” az olvast ugyanazon rtelemben, ahogy azt maga Terz vallja meg a fejezet els mondatban az tipikus mdjn “nagyon eltrtem a trgytl”. Itt most nem kezdnk bele a magyarzatba. A terzi olvasnak azt mondhatjuk, hogy teljes mrtkben szksges s nlklzhetetlen a szemlyes tallkozs Szent Terzinak ezekkel a lapjaival: a Tkletessg tjnak hatodik fejezetvel. S ahhoz, hogy azt igazn a mlyig megrtse, s abban egszen elmerljn vissza kellene, hogy trjen ms rsainak jraolvasshoz.
me nhny kzlk segtsgknt:
Terzia sajt tapasztalatbl beszl. Mr meslt rla az nletrajzban, mint szeretet-trtnet: 7, 24, 29, 37 … fejezetek.
Tizenegy vvel ksbb, visszatr erre a tmra s szisztematikusan jragondolja, immr tant jelleggel: Bels Vrkastly V. laks, 3. fejezet.
lettjnak egy szakaszban rlelhetnk, hogy Terzia nagyon mlyen rzi, sszhangba kerl a Szentrs ltal megnekelt szeretettel, klnsen is az nekek neknek fszerepljvel. Ennek “nyomt” tallhatjuk meg az Elmlkeds az nekek nekrl c. rsban.
Termszetesen nem tehetett mst, mint hogy versben is megnekelte. Klnbz szeretet-verseket rt: glosszkat s szemlyes, nletrajzi madriglokat. Ilyen pl.: “Boldog a szerelemes szv…”; “Oh szpsg, mely fellmlsz…”; “Ha a szeretet, mellyel engem szeretsz Istenem…”; “lek n, anlkl, hogy lnk nmagamban…”.
A fejezet trkpe. Utak az olvasshoz.
A szeretet nagy tmjnak, Terzia kt fejezetet is ennek szentel: a hatost s a hetest. Elszr azt mondja el mi is ez a tiszta szeretet s milyen az akiben az meg van (6. fejezet). Majd arrl beszl melyek a sajtsgai: apostoli hatsossga s fizionomiai jegyei (7. fejezet). Magban a knyvben, vg nlkl visszatr erre a tmra. Nem csak azrt mert fontos. Hanem mert “tetszik” neki, mert lelkesedssel tlti el. Egszen oly “szlssges mdon”, hogy rsainak cenzora ktelezi t oldalak trsra s a lelkeseds mrsklsre.
Most nzzk a szeretet tmjnak els szelett, a hatodik fejezetet:
A 6. fejezet: “a tkletes szeretetrl”, mondja a cm. “A szeretetrl, mely j ha meg van bennnk, ha rendelkeznk vele”. “A szeretet mely tisztn lelki” ahogy azt az els bekezdsben pontostja.
Egy szndkosan pedaggiai jelleg fejezetrl van sz. S ugyanakkor nem is oly nagyon rejtetten nletrajzi is. Ktfle olvassi md lehetsges. Az egyik a szemlyes trtnet oldalrl: Szent Terzia sajt szemlyes tapasztalatbl beszl a szeretetrl. Igazbl ez az ami szmt. A msik, a tants oldalrl megkzeltve: Terz szndkozik meghatrozni, defincijt adni a szeretetnek, bevezetni abba olvasit, nvreit, s egyben bemutatni a “tkletes szerett”, a tkletes szeretettel szeret embert. Taln a Lovagregnyek egyfajta visszhangjval a httrben, azonban sokkal inkbb evangliumi tisztn lelki kapcsoldsokkal, thallsokkal. A kvetkezkben ezt a kt irnyt fogjuk mkvetni, megvizsglni.
A szemlyes trtnet oldalrl olvasva: tbb, mint egy nletrajz, hiszen az olvas el a Szerz szeretet-trtnete rajzoldik ki. Lelknek rntgenkpe: meggyzdsek, elmlt s jelenlegi tapasztalatok, vgyak. Egy nyit, beksznt bekezdssel kezddik (1.), melyet aztn egy lczott bekezds kvet (2.). A msodik nem egy fikci. Ez egy kteleznek rzett rsz, minden egyes alkalommal, mikor arrl van sz, hogy sajt szemlyes, mly tapasztalatt ossza meg, pontostsa a tant jelleg rsaiban. Ez az okossgnak, krltekintsnek a jele. Folyamatosan hasznlni fogja a Bels Vrkastly c. mvben. A kvetkezkben Terz felidzi ers tapasztalatt, az tmenetet egyik szeretetbl a msikba. Akkor trtnt meg, mikor szemei megnyltak “az igazsg tiszta megismersre”. Elrzkenyl ahogy visszaemlkezik r: “mikor egy szemlyt Istent elvitt arra, hogy tiszta ismeretre, hogy mi a vilg, s hogy mi is ez a vilg, s hogy van msik vilg, s a klnbsgre, mely az egyik s a msik kztt van, s hogy az egyik rk, a msik pedig lmodott, vagy arra mit is jelent szeretni a Teremtt vagy a teremtmnyeket…” ez a szemly “nagyon ms” szeretettel szeret.” (3. bekezds). Mshogy szeret, nagyon klnbz mdon. Valsgosnak rzi magt. Kineveti sajt magt s az egykori “szeretetecskknek” a felletessgt. Most mr egy olyan szeretettel rendelkezik, mely “megrdemli a szeretet nevet…” (4-7. bekezds).
A tanti oldalrl megkzeltve. Mint ahogy Terzia anynk legjobb pedaggiai oldalait ltalban, gy ezt is jellemzi a prbeszdes stlus. Gondolatok cserje, krdsek Terzia anynk s olvasi, nvrei kztt, ki mind fiatalok, akik most frissen rkeztek a profn szeretet vilgbl s akik az Alapt Anyban felfedeztek egy ettl klnbz szeretetben elveszett szerelmes embert. Ezrt a tma trgyalsa felleli a csoportban elfordul prbeszdet, mintegy felveszi annak fonalt, a problmkat, melyekrl korbban beszlgettek. Az els vltozatban Terzia csupn nhny krdst, felvetst gyjt ssze, melyeket nvrei elhoztak, melyek felmerltek. A msodik vltozatban mindez tovbbi krdsekkel gazdagodik (5-7. bekezds). Ezen szerkezet krl pl fel az egsz tma kibontsa. ppen, hogy csak meghirdeti a tmt (3. bekezds), s mris felvet egy a nvrek szjbl elhangzott kijelentst, egy “azt mr tudjuk”-at: “Lehetsges, hogy azt mondjtok, hogy ezeket a dolgokat melyeket mondtam, mr mind tudjtok” (4. bekezds). Azonnal megadja a vlaszt: br tudntok azt valban “oly mdon ahogy azt a tma megkveteli: benstkben bevsve”. Azaz az vhez hasonl tapasztalatbl. (4. bekezds). A msodik krds, ezttal az ellenvets tnusban: “mondjtok nekem…”, hogy akik szeretnek ezzel a “tiszta szeretettel”, mely oly lelki, egyfajta aptiba esnek msok fel: az emberi szeretet hvsra “nem tudnak szeretni, sem viszonozni msok szeretett”. A szeretetre rzketlen emberek…? (5. bekezds). Terz vlasza nagyon ers s kiss megdbbent: ht jl van, igen, “bizonyos kevss fontos szeretetekre nem sokat adnak”. tmentek az afektivts egy msik szintjre. Csak itt s innen, az rtkeknek s a szeretetnek ebbl a msik rendjtl lpnek be a bkok vagy a mly szeret vgyak, kvnalmak jtknak terletre. Egszen addig, hogy magt Istent vonjk bele a bartsgba (6. bekezds). j ellenvets: “gy tnik nektek, hogy az ilyenek nem szeretnek senkit – nem is tudnak - , csupn Istent.” Mindig ez e szrny ellenvets: az isteni abszolt szeretete, nem resti ki minden emberi szeretet tartalmt s rtelmt? Terzia nagy szenvedllyel vlaszol: “De igen szeretnek! Sokkal jobban s igazabb szeretettel, s nagyobb szenvedllyel, s nagyobb igazibb szeretettel: vgl, ez a szeretet!…(7. bekezds). Ktsgtelen, emlkezik azon ers, nagy bartaira, akik akkor krlveszik, s arra, hogy szereti ket. Arra az “tre, akik jelenleg szeretjk egymst Krisztusban” (n 16, 7). Hogyan is lehet azt gondolni, hogy ez nem szemlyesen feljk fordult szeretet, hanem csak rintleges vagy ppen visszautasts! Mg egy ellenvets addik: ez a megtisztult s oly tiszta szeretet nem marad mr tvoli s motivci nlkli? “gy fog tnni nektek, hogy ezek nem azon dolgokrt szeretnek, melyeket ltnak, (s akkor) mit szeretnek meg? (8. bekezds). Terzia vlasza: ez igaz. Szeretik azt amit ltnak. De kifinomult a ltsuk, kitgult a retinjuk. Az amit most ltnak nem az az “lmodott”, hanem a valsg, mely mlt a szeretetre. “Ezek a dolgok melyeket ltnak llandak”. rkk tartanak. Egy olyan szeretetet alapoznak meg, amelyik nem mlik el. Pontosan ezrt, a szeretet jtkban ezek a szemlyek “nem vetnek hamis kockt” (8. bekezds). Most vgl, Szent Terzia a mrleg serpenyjbe helyezheti a szeretet ltalfakasztott motivcik ketts rendjt: azokban a vonzalmakban melyeket s a tbbiek, nvrei maguk mgtt hagytak, dntek lehettek a “termszetes kedvessg, szpsg” motvumai (8. bekezds), vagy a vilg kincsei, “lvezetek, s megtiszteltets s a gazdagsg” (9.bekezds). Ebben a msik szeretetben szerepet kapnak a mly rtkek, az igazsg, a j, mely tart s nem mlik, magnak a bartnak a szemlye. Innen van teht a “tkletes szeret, a tkletes szeretettel szeret ember” portrja: “az, aki megy s utnozza a szeretet kapitnyt, Jzust, a mi kincsnket” (9. fejezet, a fejezet utols mondata).
Fejezetrl fejezetre olvasva
A Tkletessg tjt.
Testvri szeretetben lni
7. fejezet
A szeretet tmja thelyezdik a terirl a gyakorlatba. Szent Terzia szmra ez knny s kedvre val. Az elz fejezetben (6.) megnekelte a tiszta szeretet dicsrett, vagy a tkletes lelki szeretett. Most a 7.-ben elmondja “hogyan lhet meg”. Hogyan kell a szeretetet lni a tizenkt vagy tizenhrom ”bartnjnek s lenyainak” csoportjban.
Ne felejtsk el, hogy a knyv egyfajta “szeretet- nyilatkozattal” kezddtt: “ama nagy szeretet folytn, amellyel irnyomban viseltetnek”, s a szeretet mellyel fordul nvrei fel: “azt az egyet merem lltani, hogy nagy szeretettel s minden ermmel igyekszem elbbre segteni azn j nvreimet az r szolglatnak tjn.” – ahogy azt rja a knyv elszavban (10-11. oldal). Ennek kell tulajdontanunk, hogy a szeretetrl szl beszdet tjrja a benssgessg klmja. Egyszerre mersz s bizalmas. Veszlyes hangvtel s klma ez. Klnsen, ha hamarosan idegen szemek olvassk. S pontosan ez trtnt, s ez rhet tetten abban, ahogy Terz jra s jra trja ezeket az oldalakat.
Veszlyes lapok… mirt?
Mg ha maga Terzia anynk is az aki rja e sorokat vgl is egy nrl van sz, aki a szeretetrl r, a XVI. szzad derekn. Mikor nhny vvel ksbb maga merszen arra vllalkozik, hogy az nekek nekt magyarzza, egy teolgus-bart azt mondja (parancsolja) neki: gesse el azokat a lapokat!
Most is mkdik egy teolgus bart. Mr elhallgattatta a 3. fejezet vgt, melyben a “nk dicsrete” volt olvashat. Nem knny dolog, hogy most e fejezet bizonyos dolgai rtatlannak tnjenek fel eltte: a tiszta szeretet tmja, az izz s gtlsoktl, komplexusoktl mentes szabadsg, mellyel Terz mindezt kezeli, a teljes (vagy ltszlagos) hinya a flelemnek, bizalmatlansgnak a lehetsges kmekkel, rosszakarkkal szemben, az Inkvizci vizsglival szemben… akik szmra ebben a pillanatban az “alumbrados-okra - megvilgosodottakra” s eltvedseikre val “vadszat” egyik tja ppen a szeretet tmja. Ugyangy ahogy majd egy vszzaddal ksbb a quietizmus eltvelyedseinek megllaptsnl is. A Tkletessg tjnak ezen lapjai felett tani vagyunk egy szembestsnek Terzia s a teolgus ( bart, de cenzor!) kztt. gy rta meg, hogy nem fkezte a tollt, anlkl rt, hogy zavartatn magt a mvelt eltletek zrzavartl. Anlkl, hogy tartana “kopk” jelenlttl. A szeretet tmja aranybl van, aranyat r. Ami t rdekli az, hogy megszabadtsa a rrakodott salaktl s trmelktl. A fejezet kzepe fel, elhatalmasodik rajta egy rzs s meghirdeti a szeretet boldogsgt: “Oh, boldogok a lelkek, akiket ilyenek szeretnek! Boldog a nap, melyen megismertk ket.”. Terzia arra biztatja olvasit (nvreit), hogy igyekezzenek ilyen “minsg” bartokat szerezni. Anlkl, hogy akadlyoznk ket az ellenvetsek: “Azt fogjk mondani nektek, hogy nem szksges. Hogy elg ha Isten a titek. J eszkz, hogy Isten mink legyen, ha bartaival tartunk kapcsolatot.” A bartsgban megmutatkoz lehetsges tkletlensgekkel s megingsokkal szemben hatrozottan mondja: “mindennek vissza kell trnie a kezdethez, mely a szeretet, amelyrl beszltem”, azaz, vissza kell tallnia a tkletes szeretethez. Majd azzal fejezi be a fejezetet, hogy mindenekeltt s mindenekfelett az a fontos, hogy a kzssgben ne hinyozzk a szeretet. Mg ha, tkletlen is, nem legyen szeretet-vkuum, ressg. “Inkbb akarom, hogy szeressk egymst s szeressenek gyengdsgekkel s kedveskedsekkel… mint, hogy a legkisebb viszly legyen”. Nem ismerjk, hogy mi trtnt Terz s a teolgus kztt ezen els vltozattal sszefggsben. Csupn azt tudjuk, jra el kellett vennie a kziratot s t kellett rnia, s mg ez is szrta a teolgus-revizor szemt, aki a margra jra ezt a megjegyzst rta, felhvva a figyelmet (valsznleg miutn kihzott nhny mondatot) a neki nem egszen tetsz dologra: “Figyelemmel kezelje a fejezethez fztt jegyzet szerint…”. Terzia anynknak pedig vennie kellett az ollt s kivgnia 2 oldalt a kziratbl, s jra formlni a fejezet szerkezett, s az j lapokat a kivgottak helyre ragasztania, elfedve gy a cenzor megjegyzst a kziratban.
A fenti megjegyzs “figyelemmel kezelje” riaszt hang, figyelmeztets volt. S visszakld bennnket a 4. fejezet figyelmeztetshez, melyben elkezdte a kt szeretet tmjnak trgyalst Terz. Ott is hasznlnia kellett az ollt, hogy kivgjon kt oldalt (XIX s XX.) a kziratbl s jraszerkessze a szveget, egyetlen egy oldalba srtve mondanivaljt, megrvidtve gy rst.
A szeretet programja a “12 olvas (nvr) szmra”
Jl becsapn magt s csaldna az az olvas, aki a Misztikus szentnek e lapjain egy angyali – valsgtl elszakadt s elspiritualizlt (desincarnato y espiritualoide) - szeretet programjt keresn. Terzinak mr a nyelvezetn is tst az emberi melegsg, rzkenysg s valsgrzs: “mily szenvedlyes szeretet”. “Knnyekbl s penitencibl (bnbnatbl) s imdsgbl ksztett”, “vgyakbl s rmkbl”. “vatos-figyelmes s flt”. “Minden nz rdektl mentes”. Vgyakoz, hogy “gazdagodva lssa bartjt”. A szveg gy folytatdik tovbb is, gyengdsgrl, beszlve, egyttrzsrl, rszvtrl, megpihensrl, elrzkenylsrl, a msik nehzsgeinek hordozsrl, tvllalsrl, arrl, hogy mennyire rzi s trzi a msikkal trtn dolgokat. Beszl a szeretetbl val nyugtalansgrl s aggodalomrl. Bkrl s megnyugvsrl… egszen odig, hogy beszl a prtoskod szeretet “gygythatatlan pestisrl”, mely kpes tnkretenni a az Istennek szentelt bartok (amigas=bartnk) kzssgnek egysgt. S ide elrkezve szletik meg a kemny terzi sz: mieltt ide elrkeznnk – e “nagy rosszhoz” – “ inkbb akarnm, hogy a tz emssze el a kolostort, elgetve mindenkit.” (11. bekezds). (ami szinte hihetetlen, hogy a cenzor, se az els, se a msodik vltozatban nem tett megjegyzst ehhez a mondathoz.) Ltjuk, nincs jelen semmifle valsgtl idegen letprogram, platonikus teria. Terzia parancsok, utastsoknak egy sorozatra tesz javaslatot a kzssgnek, melyek mlysgesen evangliumiak s egyben egyszerek, a mindennapok tartozka.
Foglaljuk ssze ezeket:
- Mindenekeltt egy alapmagatartsra vonatkoz utasts, meghvs: SZERETNI (amar). NE hinyozzon soha a szeretet. Sem a tiszta szeretetre val trekvs, az mely szenvedlyes s “nyugtalan”, nem hagy se enni, se aludni. Mg akkor is, ha a szeretet tkletlen… csak ne hinyozzon a szeretet a kzssgben!
- Msodik helyen, ott vannak ltternkben a pldakpek. Kett jl kivlasztott: Krisztus, a “j szeret”, a szerelmes – “buon amador” - ltzetben gy, mint Jegyes (Esposo), misztikus mdon mindig jelenlv. S egy asszony, goston desanyja, Szent Mnika. , mint a kitart szeretet pldakpe.
- Harmadikknt: szeretni jelenti egytt szenvedni s rlni a barttal. Terzia Szent Pl utastsnak, tancsnak visszhangjv vlik: “gaudere cum gaudentibus, flere cum flentibus” (Rm 12, 15). Ezt gy fordtja le sajt szavaival: “rszvttel legynk embertrsunk irnt mg a legkisebb bajaiban is” (6. bekezds) valamint, ahogy a 7. bekezdst kezdi: “igyekezzetek, hogy nvreitek krben az dls idejn, jkedvek legyetek, gy amint ez nlunk szoks. Ha pedig valamelyik rszorul arra, hogy felvidtstok, legyetek vele jkedvek mg olyankor is, midn egybknt lehangoltak vagytok. Mindez hozz tartozik a tkletes szeretethez, de csak akkor ha tapintatosan trtnik.” A szeretetben egyszerre jelen van teht a kt vglet, rvendezni vele s megsajnlni, egytt rezni, osztozni vele a szenvedsben.
- Negyedikknt: a szeretet tettekben mutatkozik meg. A tnyek jobban szeretnek, mint pusztn a szavak. Egy msik knyvben a Szentanya gy fejezi ezt ki: “Nem, hatrozottan nem, lenyaim: az r tetteket kvn!”. Teht, a tancs-utasts, melynek hitelestenie kell a kzssgben a szeretetet, a munkkban megmutatkoz ldozat(vllals), nem a fizetsgrt, hanem msokrt: “Nagyon szp bizonytka a szeretetnek az is, ha valaki igyekszik megknnyteni nvreinek munkjt s magra vllalja mindazt…” (9. bekezds).
- A kvetkez a hsg, a becsletessg. Nem elrejteni a msik ell a fjdalmas, de szksges igazsgokat. Minden kettssg nlkl szeretni, tettets nlkl, hazugsg nlkl. Szeretet s igazsg egytt haladnak. Az olyan szeretet, amely kpes rkk tartani, mindkettt megkveteli. (4. bekezds).
- S vgl, valamifle “fny”, mely mindezt a programot tleli: “gyengdsg az akaratban”, rendelkezni az egyttrzs kpessgvel, nem szavakban, de tettekben gy Isten, mint a nvrek-testvrek fel nlklzhetetlen az “igazi s j szeretethez”, s a bartsghoz.
n itt mg hozz tennm az imdsgot, lelkierssget varones fuertes seaias (8. bekezds)
rnykok s nehzsgek a szeretet gyakorlatban
Ha Terz ezekrl megfeledkezne, meghamistotta volna a szemllt kpet, a trgyalt tmt, elhagyva a vals letet, tmenve a fantzik idilli vilgba.
A fekete szeretet rmkpe, melyek tnkreteszik a “szeretet szolglinak” kzssgt, bartsg kt lefokozsbl jn: az egyik egy szemlyes szint, a szentimentalizmus. A msik kzssgi, a prtoskods. Mindkett olyan amely kivltja, provoklja Terz reakcijt. Elsknt nzzk a szentimentalizmust. Nem arrl van sz, hogy az idelis szeretet kizrlagos knonjt javasoln, erre ktelezn a tbbieket. Nagyon jl tudja, hogy olyanokhoz beszl, akik tanuljk a felebarti szeretetet. Szeme eltt tartja, hogy az rzelmi rettsg egy hossz t vgn rkezik el. Ezrt ismtli oly kitartan: “ha a kezdeteknl nem is olyan tkletes… a szeretetnek a mdja”, nem fontos. Az amit nem akar, ami ellen kzd, hogy sszekeverjk a szeretetet s a szentimentalizmust, az rzelgssget. gy is mondhatnnk, hogy a szeretet lefokozsa ez a “kedveskedsek, bkok” jtkra s a “kedves, bjos szavakra”. Humorosan (irnival?) rja Terz: “… ilyenek, mint “letem”, “lelkem”, “kincsem”, s hasonlak…” Termszetesen ott van benne a kesersg is: “ez nagyon nies dolog”. S az a szeretet, melyet javasol ers szeretet, “ers gerinc”, frfias, mint Krisztus szeretete, s van gy, hogy nies, mint Szent Mnik. gy r majd az utols Lelki fohszban (Exclamaciones): “Milyen nyomorult a halandknak blcsessge s milyen bizonytalan az elreltsuk! Gondoskodjk a Te Fiad Uram a szksges eszkzkrl, hogy az n lelkem inkbb a Te kedvedet keresse, mint a magt. Ne bntess engem azzal, hogy megadod nekem amit akarok, vagy hajtok, ha csak a te szereteted (amely mindrkk ljen bennem) nem kvnja ugyanezt. Haljon meg mr vgre bennem az az n s ljen bennem az, aki tbb mint n s jobb szmomra, mint n magam, hogy egszen neki szolglhassak. ljen s adjon nekem letet. uralkodjk s n legyek az rabszolgja, mert az n lelkem nem hajt ms szabadsgot. Hogyan is lehet szabad az, aki elfordult a Legfbbtl? Van-e ms olyan nyomorult rabsg, mint az a llek, amely elengedte Teremtje kezt? Boldogok azok, akikre r vannak verve Isten jttemnyeinek lncai s bilincsei, s akik kptelenek arra, hogy azokat sszetrjk. Ers a szeretet, mint a hall s kemny mint az alvilg (n 8,6). Boldog az az ember, aki megkapta az keztl a hallos dfst s akit beletasztott ebbe az isteni alvilga, ahol nem remlheti azt, hogy kiszabadul, jobban mondva nem kell attl flnie, hogy onnt valaha is szmzzk! Azonban jaj nekem Uram, ameddig ez a haland let tart, az rk let mindig veszedelemben forog.”
Szent Terzia nagyon jl ismeri mik a forrsai a szthzsnak egy emberi kzssgben: “prtocskk, kln bartsgok, a ms lenni utni vgy, a megtiszteltets, a msok elismerse utni vgyakozsocska”, s egy “meggondolatlan szcska, mely megzavarja a bkt”.. A kicsinyt kpzs szavak hvatottak kifejezni a jelensg finomsgt.
Szemlyvlogat szeretet, melynek gykerei a kln bartsgokban, rzelmek halmozsa, birtoklsban, a hatalom utni rejtett vgyakban, stb. Nagyon jl tudja, hogy ez a fajta “rossz szeretet”, egy zrt kzssgben, a megoszts les ksv vlik
“Mikor ez elfordul, vegyk gy, hogy elvesztek” (10. bekezds). A teljes sikertelensgnek a mlye krisztolgikus: az ami elveszlik a kzssgben nem ms, mint Krisztusnak a Jegyesnek a szeretete s annak hatsa: “legyenek arrl meggyzdve, hogy Jegyesket kitasztottk a hzbl”.. Mintha Jds rnyka vetlne rjuk: “fljk, hogy valami Jds van nk kztt”. Erre Terz nem lt ms megoldst, mint “azonnal kzbelpni, kldjk ms kolostorba, vagy “vessk ki maguk kzl az ilyen pestist”, vagy “inkbb akarnm, hogy a tz emsszen el bennnket mind” (11. bekezds).
Szeretetrl rni a meglt tapasztalat fell
Termszetesen Terzinak van tapasztalata olyan kzssgrl, ahol felttte fejt e rossz szeretet… Azonban ahonnan ezek az oldalak forrsoznak az az emberi bartsgrl szerzett l s pozitv tapasztalata, az mely t oda vitte, hogy megtallja a bartsg s a tiszta szeretet igazi rtkt. A fejezetben kt ilyen tapasztalatot idz fel, melyek bepltek letbe, ismeretbe:
- azt amit jelenleg – mikor e sorokat rja – megl az avilai Szent Jzsef kolostorban, “ahogy azt most ltjuk tapasztalatbl, Isten jsgnak ksznheten”: szeretet s egyttls, mely kzel van az idelishoz, a tiszthoz, ahogy azt maga mesli el az Alaptsok knyvnek 1. fejezetben.
- A msik az szemlyes tapasztalata, attl kezdve, hogy elrkezett a tiszta s rett szeretethez; a bartsgnak a boldogsga (Oh, boldog lelkek… akiket ilyenek szeretnek!). Terzia tansgot tesz rl, hogy pontosan ez az esete is:”n tapasztalatbl tudom, hogy az r utn, ha nem vagyok az alvilgban, az ilyen szemlyeknek ksznhet…”
Mr maga a fejezet megnyitsa is – “Csodlatos dolog, hogy milyen szenvedlyes ez a szeretet!” – mr egy rntgen felvtel arrl, amit ppen tl. s ki tudja taln egy ki nem mondott emlke a nemrg tlt esetnek, melyben egy fontos, “minsgi” bartot szerzett, azt, akinek tadja majd a Tkletessg tjt, hogy mint teolgus cenzor tnzze, leellenrizze. Csupn nhny hnapja volt, hogy meghatottan, hlval, egszen l mdon meslte el mindezt nletrajznak 34. fejezetben. El kellene olvasnunk ezt a rszletet, hogy megtalljuk a Tkletessg tjnak programjt magnak Terznek az letben. Majd ezt kveten, jraolvasni ezt a 7. fejezetet egy ketts nzpontbl: a Szentanya tapasztalatnak oldalrl kzeltve, s az szeretet-filozfija fell, mely letprogramm vlt nem csak az szmra, de tizenkt nvre, olvasi s egyben minden olvasja, gy a mi szmunkra is.
|