Cristobal Sastre
Cristobal Sastre
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Zarndoklt
 

V..K.

A gondolatok ... c. rovatomat NAPRL NAPRA cmre vltoztattam. Itt  talltok lelki morzscskkat. Igyekszem majd bvtgetni, illetve egyre mlyebbre sva tartalmasabb tenni. J olvasst! Isten mosolya ksrjen benneteket!

A Szent Biblirl c rovatba, ahogy a cme mutatja szentrsi szvegekkel kapcsolatos gondolatokat fogok tenni, amelyek tovbb mlytik, kicsit taln tudomnyosabban is, a naprl napra ill a lelkisgnkrl c rovatok tartalmt.

A Gondolatok knyve c. rovatban pedig lehetsgetek van nektek is megosztani velem, egymssal elmlkedsetek gymlcst gondolataitokat.

 

Dokumentumok (VK)
Dokumentumok (VK) : A laikusokrl 1

A laikusokrl 1

  2007.04.22. 12:15

Az albbi szveg Dek Viktria Hedvig domonkos nvr rsa a laikusokrl, trtnelmi ttekintsen keresztl. Indtunk egy cikk sorozatot, hogy tisztzzuk a laikusok, klerikusok helyt, viszonyt. Tesszk ezt azrt, hogy jobban megrthessk a VK lelkisgt. (Laikusok fogadalmakkal?).

A laikusok szerepe a kzpkori egyhzban

1972-ben szletett Budapesten. Domonkos szerzetesn. Tanulmnyait az ELTE BTK trtnelem-latin szakn, valamint a PPKE HTK-n, az Angelicumon s a Ppai Gergely Egyetemen vgezte, ahol szaklicencitust szerzett dogmatikbl. Jelenleg a Sapientia Fiskola egyhztrtnelem tanra.

 Az sszelltsunkban olvashat tanulmnyok eladsknt elhangzottak a Sapientia Szerzetesi Hittudomnyi Fiskola pletavat nnepsge alkalmbl rendezett tudomnyos lsszakon, 2002. november 16-n. A konferencia anyaga a kzeljvben nll kiadvnyknt is megjelenik a Sapientia-fzetek sorozatban

Historiogrfiai bevezet1

A trtnsznek mindenkppen feladata, hogy megadja az ket megillet helyet azoknak a csoportoknak, akik fontos szerepet jtszottak ugyan a trtnelemben, de lertkelte vagy elfelejtette ket az utkor. Ilyen jrartkels trtnt meg a laikusokkal is. Egszen a kzelmltig a kzpkori egyhz kutatsa gyakorta a hierarchia s a klrus trtnetnek, illetve az intzmnyek trtnetnek kutatsra korltozdott, homlyban hagyva a keresztny tmegeket.

Ennek a szemlletnek a gykerei a kzpkorba vezetnek vissza. 1296-ban VIII. Bonifc ppa Clericis laicos kezdet hres bulljban ezt lltja: „Tudjuk, hogy a vilgiak rgtl fogva ellensgesek voltak a klrussal, s ezt a mai idk tapasztalatai is bizonytjk.”2 Azaz a klrus ellenfelnek, rivlisnak gondolta a laikusokat. St a klrus kulturlis felsbbrendsge, s az a tny, hogy az esemnyekrl csak az interpretcijukban rteslnk, azt eredmnyezi, hogy knnyen gy lthatjuk az egyhz trtnett, mint szrny harcot Isten harcosai — a pspkk vagy a szerzetesek — s a gonosz eri kztt, akik a laikusok. Ez az enyhn manicheus bellts jcskn befolysolta a katolikus egyhztrtnet-rst is. Pldul a hres francia egyhztrtneti kziknyv-sorozat, a Fliche-Martin vonatkoz ktetnek cme gy szl: „Az egyhz a laikusok hatalmban 888–1057”,3 amit a szerzk azonostanak a teljes dekadencia korval.

Ma a kp sokkal rnyaltabb: a fejldst pldul a gregorinus reform esetben nem rthetjk meg, ha azt csak gy rtjk, mint fellrl jv reform-sztnzseket, melyek sorozatosan a laikusok ellenllsval tallkoznak, akik tudatlansgukban megakadlyozzk az igazsg gyzelmt. Erre a trtnelemfelfogsra persze nem lehet helynval vlasz az egyszer fordtottja sem, amely csak korrupt, a hvk vallsos ignyei irnt rzketlen hierarchirl beszl. A megolds inkbb az, ha a laikusok rgta elhanyagolt trtnett integrljuk az egyhz trtnetbe. Ezt mr tbb katolikus egyhztrtnsz elkezdte, elg legyen itt Meerssemann OP, Manselli, Delaruelle mveire utalni, akik a kzpkori meglt vallsossg megjelensi formival foglalkoztak.4

E trtnszek trekvsei egysgben voltak a II. Vatikni zsinat ekklziolgijban vgbement kopernikuszi fordulattal: tudniillik annak felfedezsvel, hogy az egyhz elssorban Isten npe, amelyben minden megkeresztelt arra kapott hivatst, hogy aktv szerepet jtsszon. A teolgiban ez Yves Congar s ms zsinati teolgusok mve.5

Ebbl a teolgiai perspektvbl aztn ms megvilgtsban lthatjuk a laikusok vallsi mozgalmait a kzpkorban, mint pldul a keresztes hadjratokat, a konfraternitsokat, a 12–13. szzadi evangliumi megjulst, a begink mozgalmt. Azaz fny derl gy a tnyre, hogy a laikusok nemcsak a klrus pasztorcis tevkenysgnek trgyai voltak, hanem tevlegesen s kreatvan is rszt vettek az egyhz letnek, trtnetnek alaktsban.

Az albbiakban ezt a nzpontot szeretnm rvnyesteni, felvetve azt a krdst is, hogy milyen rtelemben beszlhetnk — egyltaln beszlhetnk-e — a laikusok pasztorcis tevkenysgrl a kzpkori egyhzon bell; termszetesen itt csak egy rvid ttekintsre nylik lehetsg.

Hogyan alakult ki a klrus s a laikusok kzti klnbsg?

Nem beszlhetnk a kzpkori laikusokrl gy, hogy gyors pillantst ne vetnnk az kori egyhzra. Mr a keresztnysg els szzadaiban kiformldott a klrus s a laikusok csoportja az egyhzban, de a hangsly azon volt, hogy a kett egy Krisztusban a keresztsg ltal. Ezrt nem is volt rtelme pldul kln laikus spiritualitsrl beszlni, hiszen minden keresztny meg volt hvva arra, hogy aktvan rszt vegyen az egyhz letben. Amikor azonban a konstantini fordulat utn a klrus egyre tbb privilgiumot kapott, s amikor mr az egsz trsadalom keresztny lett, akkor a vilg s az egyhz kztti klnbsgttel, szembenlls lassan az egyhzon bellre tevdtt t, amelyet gy foglaltak ssze: spirituales contra carnales, lelkiek a testiekkel szemben. A szerzetessg elterjedse is elsegtette ezt a folyamatot, amelynek eredmnye a laikusok s a laikus letllapot lertkelse lett, a monasztikus leteszmnyhez viszonytva.

A lelkiek azonostsa a szerzetesekkel s a laikusok azonostsa a testiekkel persze nem csak a tiszta evangliumi idel befolysra trtnt. Belejtszott jcskn egy dualisztikus metafizika is, amely a keresztnysg sikeres kori inkulturcija nyomn egyre inkbb teret nyert.

Laicus – illitteratus

Kezdetben a szerzetesek mind a klrust, mind a laikusokat vilginak tekintettk, ksbb a klerikusi s a szerzetesi llapot kzeledett, hasonult egymshoz, mert mind a kett a szent lettemnyese lesz (ezt a kzeledsi folyamatot jelzi, amikor egyrszt a monachusok kztt egyre tbb pap lesz, msrszt pedig amikor a gregorinus reform a papsg megjtst a monasztikus minta alapjn kpzeli el). A klerikusok s a szerzetesek pedig azon vitatkoztak, melyikk az elsbbsg a tkletessg tekintetben. Azokat a karizmkat s szolglatokat, melyeket az kori egyhzban laikusok testestettek meg, most a szerzetessg szippantja magba s intzmnyesti. A laikusok lertkelst a klrus s a szerzetesek rszrl elsegtette az is, hogy a latin nyelv, s ezltal a kultra, a liturgia is a klrus monopliuma lett. A laicus s az illitteratus (mveletlen, olvasni nem tud) szavak szinonimk lettek. gy a laikusok feladata elssorban az lett, hogy engedelmesen kvessk a klrust. Ahogy Humbertus de Romanis domonkos generlis a 13. szzad msodik felben megfogalmazta: a laikusok nem emelkedhetnek fel a hit misztriumainak szemllsre, amelyeket a klerikusok riznek, hanem csak ragaszkodniuk kell a hithez; egybirnt pedig meg kell elgednik a klerikusok tantsval.

A keresztny letllapotok

Amikor a kzpkorban kialakult a keresztny trsadalom, a societas christiana, vagy egyszeren christianitas, tbb klerikus trekedett megfogalmazni klnbz metafork segtsgvel, mi a klnbsg azok kztt, akik a Krisztusra val vonatkozst, az kvetst kzvetlenl, sz szerint lik, s akik — a laikusok — engedmnyknt hasznlhatjk evilg dolgait (hzassg, munka, tulajdon, hatalom).

Jellemz, amit Limerick-i Gilbert r a 12. szzad elejn: „Az egyhz kpe piramis formj, mert alul, ahol a testieket s hzasokat befogadja, ott szles; fell pedig, ahol a szerzeteseknek s a felszentelteknek a szk utat nyjtja, keskeny.”6 Msok az emberi test metaforjt hasznljk, amelyben a klrus kpviseli a fejet vagy a szemet, a tagokkal szemben, akik a laikusok. De termszetesen azt mindig mindenki elismerte, hogy egy j laikus sokkal tbbet r, mint egy rossz szerzetes.

Az imdkozk, a harcolk s a dolgozk rendje

Adalberon laoni pspk fogalmazza meg elsknt Eurpban nem sokkal az ezredik v utn a keresztny trsadalom egy msfle, funkcionlis felosztst, amely nagy jv el tekintett: „Az Isten hza, amelyrl azt hittk, hogy egy, teht hrom rszre oszlik: vannak, akik imdkoznak, vannak, akik harcolnak, s vannak, akik dolgoznak. Ez a hrom rsz, mely egytt ltezik, nem szenvedheti a sztvlasztst: az egyik ltal vgzett szolglatok a msik kett szolglatnak felttelt jelentik; mindenki a maga rszrl kteles az egyttest segteni. gy ez a hrmas csoport nem kevsb egysges, s a trvny gy tudott gyzedelmeskedni, s a vilg gy lvezheti a bkt.”7

Azaz a hrom ordo, vagyis rend az oratores, bellatores, laboratores, az imdkozk, harcolk, dolgozk rendje. Ez a szveg elssorban nem ler, hanem normatv, szerzje szeretn ilyennek ltni a keresztny trsadalmat. Absztrakci, amely csak ltalnossgban felelt meg a valsgnak. Mr megfogalmazsakor sem tkrzte a vals viszonyokat, s ahogy a trsadalom mozgsba lendlt, egyre kevsb. Hiszen a falusi papnak is kellett fldet mvelnie, a parasztnak is kellett fegyvert fognia fldesura parancsra, st a fpapok is rszt vettek harcban, s valjban mindhrom rend imdkozott. A kirly feladata a hrom rend harmonikus egyttmkdsnek koordinlsa volt.

Monasztikus kritriumok alkalmazsa a laikusokra
 

Jellemz az is a laikusoknak az kori s a kzpkori egyhzban elfoglalt szerepe kztti klnbsgre, ahogyan a kzpkori szerzk magyarzzk a Mt 13,8–23 pldabeszdet a j fldbe hullt magrl. Mg az kori szerzk a szzszoros, hatvanszoros s harmincszoros termst a vrtankra, szzekre s hzasokra vonatkoztattk, azaz a legnagyobb rtke a vrtansgnak volt, addig a 4. szzad utn mr a sorrend a kvetkez lesz: szzek, zvegyek, hzasok: „Tudjuk, hogy a szent s egyetemes egyhzban a hvek mindkt nemben hrom rend, azaz fokozat van. Ezek kzl egyik sem bntelen, mgis az els j, a msodik jobb, a harmadik a legjobb. Az els rend mindkt nem esetben a hzasok, a msodik az nmegtartztatk, vagy zvegyek; a harmadik a szzek vagy apck. A frfiak esetben is hasonlkppen hrom fokozat vagy rend van, amelyik kzl az els a laikusok, a msodik a klerikusok, a harmadik a szerzetesek (monachusok). (…) A hzassg egyedli oka az engedkenysg, nehogy a knnyelmsgre hajlamos letkor mg lejjebb sllyedjen” — rja Felury-i Abbo apt az ezredfordul krnykn.8

Ebben a perspektvban a hzassg csupn engedmny az emberi gyengesg szmra. s br egyesek kpezhettek kivtelt, az ltalnos meggyzds szerint az dvssg szempontjbl a szerzetesi llapot sokkal elbbre valbb, mint a laikusi, spedig a clebsz llapot miatt.

 Azaz a monasztikus kritriumokat alkalmaztk a laikusokra. „gy a szentegyhzban minl szigorbb egy letllapot, annl magasabbrend” — llaptja meg Rupertus de Deutz, az egybknt sok mindenben jt bencs apt a 12. szzad els harmadban.9

Trtneti ttekints

1. A christianitas a csszr vezetse alatt

A Karoling-korban a sacerdotium s imperium, a lelki s a vilgi hatalom egysge a meghatroz. Ebben a teokratikus rendszerben, amely igen hasonltott a biznci szisztmra, a csszr legfkppen, de a kirlyok is, felkent mivoltuk rvn Krisztus fldi kpviseli lesznek, s kvzi papi karakterrel rendelkeznek. Egszen a gregorinus reformig, nem szmtanak teht egyszer laikusnak, hiszen a kirly egyszerre praesul et princeps (fpap s fejedelem), ahogy az egyik kirlykoronzsi szertartsrend, az Egbert-ordo nevezi t. Egyhzon belli tevkenysgk is, mint pldul az invesztitra, inkbb az egyhzkormnyzathoz, mint a pasztorcihoz tartozik. A csszr az j Izrael vezetje, kzvett a klrus s a np kztt, mediator cleri et plebis, a klrus feladata pedig, hogy az sikereirt imdkozzon. A karoling birodalom felbomlsa utn azonban a lelki s evilgi egysge megbomlik: az egyhzat mr-mr kezdi teljesen beszippantani az ekkor kialakul feudlis rendszer, amely szeretn a trsadalom egyik megnyilvnulsnak tekinteni az egyhzat. De elindul Clunybl a reform, amely a spiritulis dimenzi felsbbsgre helyezi a hangslyt. Cluny sikerei rvn alakul ki a keresztnysg monasztikus modellje a 10–11. szzadban.

A monasztikus szerzetesi eszmny mint abszolt idel

A vallsos let ekkor az oratores privilgiuma, akiknek a feladata a kultusz s az imdsg. Ez utbbinak komoly trsadalmi funkcija van, ahogy az az ordo-modellbl is kitnik. A vallsossg fknt kls jelekben, gesztusokban nyilvnul meg, nem interiorizldik mg. A laikus vallsossg a szerzetesit kveti, nincs klnbsg, kln laikus vallsossg vagy spiritualits. Ebben a monasztikus modellben a monasztikus szerzetesi eszmny az abszolt idel. Az dvssg tja egyedl a vilg megvetsben s az attl val meneklsben ll (contemptus mundi s a fuga mundi). A szerzetessg az angyali letforma, amely elvtelezi a mennyei Jeruzslemet. Minden laikus szilrdan meg volt arrl gyzdve, hogy a vilgban lve sokkal kevesebb az eslye az dvzlsre, s arrl is, hogy letmdjuk eredenden bns, hiszen egy romlott vilgban lnek. A laikusok szmra a megmenekls egyetlen tja ezrt a monostorokhoz val valamifle kapcsolds volt, akr conversio ad succurrendum formjban is (azaz olyan formban, hogy hallos gyukon szerzetesi ruht ltttek). A laikusok gy tudtak hozzjrulni Isten tisztelethez (ami az egyhz pasztorcis tevkenysgnek clja volt ekkor), hogy adomnyokat adtak a kolostoroknak (pldul szent trgyakat a liturgihoz) s alaptvnyokat kezdemnyeztek. Ez volt teht a megszentelds helyettest koncepcija, amelyben a szerzetesek szerepe annl fontosabb, hiszen k lemondtak a vilgrl, ezrt imjuk hatkonyabbnak szmtott. A szerzetessg nem vesz rszt a lelkipsztorkodsban; tevkenysge az arisztokrata letstlus s a lovagi intzmny keresztnny ttelre irnyul ekkor.

Treuga Dei, keresztes hadjratok

A laikus tmegek elszr a treuga Dei, Isten bkje mozgalomban tnnek fel a 11. szzad elejn. Ennek clja — kzponti kirlyi hatalom hinyban — a bke helyrelltsa s a hborz fldesurak megfkezse volt, a np bevonsval, a pspkk vezetse alatt.

A kvetkez fzis a laikusok aktv szerephez jutsban a keresztes hadjratok lesznek, amikor a keresztny trsadalom minden rtege vlaszol II. Orbn ppa felhvsra. A keresztes hadjrat mintegy fegyveres zarndoklat, ahol az aktv rszvtelrt teljes bcs jrt.

2. A gregorinus reform s a laikusok

A laikusok teht ekkor, a 11. szzadban emelkednek ki a passzv szerepbl. Rszt vesznek a klerikusokkal egytt a klrus megreformlst clz mozgalmakban (mint pldul a milni pataria-mozgalom, amelyben a ppasg a laikusokkal egytt kzd az erklcstelen papok eltvoltsrt), hogy a klrus visszanyerje azt a tisztasgot, amely szksges felttele annak, hogy az eucharisztikus ldozat az dvssg forrsa lehessen.

A pataria s a tbbi 11. szzadi reform-mozgalom hangslyozta a szentsgek rvnytelensgt, ha erklcstelen let pap szolgltatja ki. Egy ideig a ppasg is vallotta ezt a nzetet, aztn (rthet okokbl) gyorsan elhagyta. Sok laikus viszont ragaszkodott hozz, s annyiban engedelmeskedtek a papoknak, amennyiben hitelesen tanskodtak az Evangliumrl. Ksbb ezek a csoportok kvl kerltek az egyhzon.

A papi elit s a laikus tmeg kzti tvolsg nvekedse

 Az 1070-es vekben a ppasg (VII. Gergely ppa) tveszi a reform-mozgalom vezetst, s elkezdi tmadni a birodalmi egyhz szisztmjt, amely a kt hatalom, a lelki s evilgi komplementaritst s egysgt hirdette. Br a gregorinus reform kezdetben nagyon is tmaszkodott a laikusokra, nemsokra mgis azt eredmnyezte, hogy a tvolsg ntt a papi elit s laikus tmeg kztt. Hiszen, amint Etienne Delaruelle rja, „a gregorinus reform elssorban a klrus reformja volt, s a papsg rehabilitcija, amely ersebben hangslyozta, mint a mltban, a pap szerept az dvzlsben, s az egyhzbl sajtosan »kleriklis« trsasgot hozott ltre, amely nha odig jut, hogy a klrus ltal definilja nmagt, kizrva tbbi tagjait. A gregorinus reform a tekintly reformja is volt, amely megerstette a kzponti hatalom tevkenysgt s jogait egy olyan egyhzban, amely egyre inkbb »rmai egyhznak« tnt”.10

 Spirituales – carnales

A papsg reformja a monasztikus eszmny jegyben folyt (papok kzs lete s clibtus, monasztikus mintra), ezrt aztn a klrus mg jobban eltvolodik a laikusoktl. Mivel a reform clja az egyhz fggetlensge volt, a spiritulis szfra felsbbrendsgnek lltsa, ezrt az eredmny az lett, hogy a klrus azonosult az egyhzzal s nha kizrlagosan magnak tekintette. A gregorinus reform mg jobban kihangslyozta a megklnbztetst a laikusok s a klrus kztt. Ezen egyhzmodell szerint a szerzetesek s a klrus — a spirituales — foglalkozik a lelkiekkel, a carnales — a testiek — pedig az evilg dolgaival.

Programad idzet a gregorinus reform egyik fszerepljtl, Humbertus de Silva Candida bborostl: „A laikusok csak sajt dolgaikrl gondoskodjanak s azokat rendezzk, tudniillik a vilgi dolgokat, a klerikusok is sajt dolgaikat, azaz az egyhziakat.”11

Ennek a folyamatnak a vgeredmnyt fejezi ki Gratianus Decretumnak hres Duo sunt genera christianorum kezdet rszlete is 1140 krl: „Kt fajta keresztny ltezik. Az egyik fajta — minthogy k a klerikusok, akik Istennek szenteldtek, azaz megtrtek — az istenszolglatra van szentelve, a szemlldsnek s az imdsgnak l, ezrt szaktania kell a vilgi let minden zajval. A msik fajta a laikusok. A laos sz ugyanis npet jelent. Nekik szabad evilgi javakat birtokolni, de csak hasznlatra. Megengedetten hzasodnak, mvelik a fldet, tlkeznek, gyeket intznek.”12

A spiritulis s evilgi szfra lesebb sztvlasztsnak azonban van pozitv eredmnye: br egyrszt mindenkppen az trtnik, hogy a laikusok gy mg jobban kiszorulnak minden aktv szerepbl az egyhzban, s passzv szemllk lesznek, msrszt paradox mdon ugyan, de a civil trsadalom mgis egyre jobban rbred autonmijra. Lehetv vlik az evilgi dolgok autonmijrl beszlni. Egy msik rdekes fejlemny, hogy az antigregorinus polmikusok azt is felvetik, hogy klerikusok s laikusok egyformn az egyhz rszei s papok, s a laicus kifejezst a christianus-szal kellene helyettesteni.

 3. A „pasztorlis fordulat” s a laikusok felrtkelse

A megjulban lv klrus ebben a helyzetben majd arra trekszik, hogy vallsos jelentst adjon a laikusok tevkenysgnek. gy vlt lehetv a laikusok „felemelkedse”, amely az egyhz kzpkori trtnetben a nagy jdonsgok egyike volt.

Az aktv let felrtkelse

Ez elssorban az aktv let rehabilitcijt jelentette a keresztny lelkisgben, a kontemplcival szemben. Az egyhzi hierarchia clja az volt, hogy az evilgi cselekvs minden formjt, legyen az szent hbor, karitatv tevkenysg vagy brmi egyb, sszhangba hozza a 12–13. szzadban egyre fontosabb vl evangliumi idellal. Mindennek a kontextusa egy olyan lelkisg volt, amelynek kzppontjban Isten embersge ll. Ugyanakkor szlesebb trsadalmi rtegek kezdtek rszt venni a vallsos letben. A 12. szzad vgre kzmvesek s kereskedk is beletartoztak ebbe a csoportba, akik pldul szak-Itliban meg akartk vdeni a katolikus hitet az eretnekekkel szemben. Ennek a korszaknak a msik fontos sajtossga, hogy a nk — akiknek a megtlse javulni kezd az egyre mlyl Mria-tisztelettel prhuzamosan — szintn rszt vesznek a 12. szzadtl kezdve az j vallsi mozgalmakban (begink) s a misztikban.

A laikus sttus rehabilitcija

gy vgbemegy a laikus sttus bizonyos rehabilitcija. Azaz a 12–13. szzadban fokozatosan eltnnek az akadlyok, melyek a laikusokat addig tvol tartottk a hiteles vallsos lettl. Az els volt ezek kzl a hbor: az egyhz ezt elszr ellenrzs al vette, azutn megszentelte a keresztes hadjratokban s a lovagi eszmnyben. A msodik a kzi munka volt, amelynek aszketikus s trsadalmi rtkt a klrus egyre jobban felfedezte. Vgl minden foglalkozs elfogadhat lett, az is, amire a klrus korbban gyanakvssal tekintett (pldul a kereskeds). Legutolssorban pedig a szexualits problmja tnt el, amikor a 13. szzadban a ppasg megalkotja a hzassgi tisztasg fogalmt (azaz a hzassg, melynek keretein bell a hzasfelek kizrlag a gyermeknemzs cljbl lnek hzasletet, a megszentelds eszkze lesz, ellenttben a korbbi idkkel, amikor a hangad klerikusok negatvan, vagy legfeljebb kzmbsen tekintettek a hzassgra). Ezzel lehetv vlt, hogy hzas laikusok is a szentek sorba lphessenek. A 14–15. szzadban trtnik egybknt a legtbb laikus (s n) szentt avatsa. A laikusok kedvelt vallsi ideljai a karitatv tevkenysg s a bnbn letforma lesznek. Itt tallhatk teht a laikus spiritualits kezdetei a kzpkori egyhzban, amely kezdetben persze nem autonm jelensg.

1160 s 1180 kztt vlik elfogadott az, hogy egyszer hvk lhetnek buzg vallsos letet a vilgban (kolostorhoz val kapcsolds nlkl). Ez abszolt jdonsg volt. Ekkor jelennek meg az els begink Nmetalfldn, olyan nk, akik vallsos letet akarnak lni, de nem szerzetesi keretek kztt. Jelzi a laikusok helyzetnek vltozst, hogy — az j idk jeleknt — 1199-ben III. Ince szentt avatja Homobonust, a cremonai kereskedt, aki hzasember volt. az els ilyen.

Pasztorcis „reform”

A pasztorci is talakul a 13. szzadban, az evangliumi jjszlets hatsra. A zelus animarum, a lelkekkel val trds, azaz a klrus s a szerzetesek (leginkbb a koldulk) aktv vilg fel fordulsa ekkor kezd majd ernynek szmtani. A ppasg ekkor mr nem monasztikus szerzeteseket avat szentt, hanem olyan laikusokat s klerikusokat (fleg pspkket), akik vgytak a lelkek megmentsre. Ltrejnnek olyan szerzetesrendek, akiknek f feladatuk a lelkipsztorkods, a cura animarum.

A pasztorcis „reformmal” egytt jrt a katekzis radiklis tformldsa is, amelynek kzppontjba az Ige hirdetse kerl. Ebben a koldulrendeknek volt nagy szerepk. Az igehirdets reformja csak rszben sikerlt egybknt, mert a vilgi klrus tovbbra sem volt kpes az igehirdetsre. Ide illeszkedik a IV. Laterni zsinat programja is, amely a szentsgi gyakorlatot, azaz az vi egy ldozst s gynst ktelezv teszi.

Ad status prdikci

A klrus arra is rjtt, hogy a trsadalom hrmas felosztsa, az ordo-szisztma mr nem felel meg a valsgnak, ezrt elkezdi az ad status prdikcit (klnbz trsadalmi rtegekhez, foglalkozsi gakhoz szl beszdek), s ezen keresztl egy hivats-erklcs kiptst is. Nehz megtlnnk e pasztorcis erfeszts relis eredmnyeit. Azt mindenesetre megllapthatjuk, hogy a kzpkor utols szzadaira a klerikus prdikci hatsra kiformldott egy laikus elit rteg, amely nem csak az arisztokrcia tagjaibl llt.

A laikus llapot rehabilitcijval prhuzamos jelensg, hogy a 12–13. szzadi evangliumi megjulsi mozgalmak,13 melyek az apostolok letformjt kvntk utnozni, elssorban a laikusokat mozgattk meg, hiszen ezek nem intzmnyes szervezdsek voltak (br a megjuls az egyhz minden rtegt bizonyos fokig rintette14). Ezekben a mozgalmakban merl fel a krds, hogy kinek a feladata az igehirdets. Egyes laikusok azt lltottk, hogy azoknak a keresztnyeknek, akik evangliumi letet lnek, jogukban ll az Isten szavt hirdetni. Ezt ltjuk majd Valdes Pternl s kvetinl, akik evangliumi szegnysgkre hivatkozva maguknak kveteltk a prdikls jogt. gy tnt teht egy ideig, hogy az officium praedicationis, a prdikls hivatala elszakad a klerikusoktl, s egyedl az apostolok letformjnak utnzstl fog fggeni. III. Ince tisztzza majd a helyzetet, amikor sztvlasztja a tants feladatt (ami minden megkereszteltnek kijr) s az officium praedicationis-t, amely azoknak a feladata, akik a cura animarum-mal vannak megbzva.15

Laikus tudat s szellem kialakulsa

Az evangliumi mozgalmak s a laikusok rszvtele bennk azt eredmnyezi, hogy kezd kialakulni egy laikus tudat s szellem. Ebben persze nagy rsze van a trsadalmi vltozsoknak, egy j rteg, a polgrsg megszletsnek, s annak, hogy egyre tbb laikus jut hozz a mveltsghez.

Ezt az j helyzetet jelzi az is, hogy egyes klerikusok viszont arrl kezdenek beszlni, hogy nemcsak a szerzetesek, hanem minden megkeresztelt az evangliumi regult kveti. Laikusok is lehetnek teht hitelesen vallsosak, religiosi. Reichersbergi Gerhoch pldul azt lltja, hogy a keresztsg mr lemonds a vilgrl, ezrt mindenki sajt hivatsban az apostoli regult kveti, azaz regularis.16 Ugyanilyen vlemnyen van Jacques de Vitry is, aki kvncsian s szimptival figyelte az j vallsi kezdemnyezseket a 13. szzadban: „minden krisztushvt, aki az evanglium regulja alatt az rnak szolgl, regulris-nak mondhatunk”.17

Konfraternitsok

Fontos vgl megemlkeznnk legalbb rviden a konfraternitsokrl, a vallsossgban val aktv laikus rszvtel taln legeredetibb kzpkori formjrl, amelyek trtnete rszben mg ma is feldertetlen.18 Ezek a trsasgok laikusok — bizonyos fokig autonm — jmborsgi formi voltak. Olyan laikusok vallsi trsulsai, akik a bnbnattartst mint letformt vllaltk. A kzpkor spiritualitst egybknt is nagyon meghatrozta Jzusnak a megtrsre szl felhvsa (Mt 4,17), melyet a Vulgata gy fordtott le: penitentiam agite, azaz tartsatok (sz szerint: vgezzetek) bnbnatot.

Bnbnattarts

A bnbnattarts letformv vlsa egyrszt valsznleg a monasztikus szerzetessg presztzsnek ksznhet. A monostorok voltak a bnbn lelkisg kzpontjai, s elszr imakzssgek alakultak ki a kolostorok krl. Ksbb a laikusok konverzusknt vagy obltusknt trsulnak a kolostorhoz (vilgiak maradtak, de szemlyket vagy munkaerejket felajnlottk egy kolostornak). Ehhez jrult a 12. szzadtl az apostolok letformjnak (vita apostolica) vonzsa, amely a 12. szzadi vallsi mozgalmak f mozgatrugja volt, amint lttuk. A konfraternitsok lelkisgnek fbb elemeit a szegnysg, aszkzis (fknt bjtls), idszakos megtartztats, karitatv tevkenysg, gyakoribb szentsgekhez jruls alkotta (vi hromszor ldoztak, zsolozsmztak). Teht ltalban a monasztikus spiritualits s a vita apostolica forrsaibl mertenek, amelyek mindenki szmra elrhetek voltak, de bizonyos fokig szerettek volna autonmok is maradni, legalbb szervezetileg. Nemcsak a bnbnk konfraternitsai lteztek, hanem olyan testvrletek is, melyek clja pldul a zarndokok elltsa, betegek polsa vagy ms karitatv tevkenysg volt. 

4. Kskzpkor

A klrus s a laikusok kztti viszonyt a kzpkor utols szzadaiban mg egy nagyjelentsg vltozs mdostja: jmbor laikusok hiteles vallsos kultrhoz jutnak. Sokan lefordttattak a maguk szmra vallsi szvegeket anyanyelvkre, vagy rszt vettek az egyhz liturgikus imjban. Ltrejnnek tovbb kztes letllapotok is a klerikusi s a laikusi kztt, amelyek a szerzetesi kategriba sem frtek bele. Az kreikben jelenik meg az anyanyelv lelki irodalom, s egyes misztikus irnyzatok a 14. szzadban.

Ugyanekkor azonban bizonyos visszalps is tapasztalhat volt: a ppasg pldul megkrdjelezte az abszolt szegnysg eszmnyt, amely a 13. szzadban mg vitathatatlan rtk volt (lsd XXII. Jnos ppa vitjt a spiritulis ferencesekkel a 14. szzad harmincas veiben, akiknek a tlz szegnysgeszmnyt a ppa vgl eltlte). A hierarchia is rszben a vallsos laikusok ellen fordult (tbb eltls is szletik pldul a begink ellen).

A ks kzpkori egyhz kptelennek bizonyult vgl arra, hogy megmutassa a vilg keresztny hasznlatnak mdjt azok szmra, akik benne lnek. Br utakat knlt, de ezek legtbbszr a klrus letformjnak utnzst jelentettk. A mai rtelemben vett nll laikus spiritualits kialakulshoz vrnunk kell ezrt, legalbbis Szalzi Szent Ferencig.

 Jegyzetek

 1Lsd errl A. Vauchez: The Laity in the Middle Ages. (Transl. Margery J. Schneider.) University of Notre Dame Press, Notre Dame, 1993, xv–xx.

2Idzi A. Vauchez: i. m. xv.

3Emile Amann – Auguste Dumas: L’Eglise au pouvoir des laïcs. Paris, 1943.

4Etienne Delaruelle: La pit populaire au moyen ge. Bottega di Erasmo, Torino, 1980.; Raoul Manselli: La religion populaire au moyen ge. Problèmes de mthode et d’histoire. Vrin, Paris, 1975.; Gilles Grard Meerssemann: Ordo Fraternitatis. Confraternite e pietà dei laici nel medioevo I–III, Herder, Roma, 1977.

5Congar nagy rdemeket szerzett a laikussg teolgijnak kidolgozsban, fleg Jalons pour une thologie du laïcat (Unam sanctam, Paris, 1953) cm mvvel.

6De statu Ecclesiae (1110–1139 kztt), PL 159, 997a. 

7Carmen adRotbertum regem (1027–1031 kztt).

8Liber Apologeticus, PL 139, 465.

9Ad Lizelinum, PL 170, 665c.

10E. Delaruelle: Dvotion populaire et hrsie au Moyen Age. In: Hrsie et socits dans l’Europe pr-industrielle 11e–18e siècles, Paris-la Haye, Mouton, 1968, 148.

11Libellus de lite, MGH 1, 208.

12c.12.q.1, c.7. (ed. Ae. Friedberg, I, 678.) Idzi Marie-Dominique Chenu: La teologia del XII secolo. (Trad. Paolo Vian.) Jaca Book, Milano, 1983, 272.

13A 12–13. szzadi vallsi mozgalmakrl alapvet munka mg mindig: Herbert Grundmann: Religise Bewegungen im Mittelalter. Darmstadt, 19612.

14Errl lsd Marie-Dominique Chenu: Monaci, chierici, laici. Al crocevia della vita evangelica; Il risveglio evangelico. In: M.-D. Chenu: i. m. 253–309.

15M.-D. Chenu: i. m. 266–267.

16Liber de aedificio Dei, c.43. PL 195, 1302cd

 17
Historia Occidentalis, c.34. Ed. J.F. Hinnebusch,  Fribourg, 1972.

18A kzpkori konfraternitsok kutatsban ttr jelleg volt G. G. Meerssemann fentebb idzett mve.

  

A tmhoz kapcsoldan lsd Andr Vauchez tanulmnyait a kvetkez ktetben: The Laity in the Middle Ages. (Transl. Margery J. Schneider.) University of Notre Dame Press, Notre Dame, 1993. Rvid sszefoglals ugyancsak tle: Laici. In: Dizionario Enciclopedico del Medioevo II, Città Nuova – J. Clarke – Cerf, 1998, 1002–1004.; A laikus spiritualitsrl: Yves Congar: Laïc et laïcat. In: Dictionnaire de Spiritualit, vol. 9., Beauchesne, Paris, 1976, 79–93.

 
Az id pnz? Szerintem AJNDK. A pontossg pedig erny! - azaz elfogadott ajndk.
 
Kapcsolatok - utak
 
VK Hirad

SOPRONI VK alkalmai

A kvetkez - 2008. mjusi gyls 31.-n lesz, hogy hol s mikorazt az rintettek mr tudjk! J munkt, j kszldst! Hordozzuk egymst imdsgban mert bizony van mirt! J rtelemben is, hla rte az rnak!

A Vilgban l Krmelitk Soproni Kzssge

s skapulrt viselk

sok szeretettel hvjk s vrjk

a Krmel lelkisge

irnt rdekldket

kzs imra, szentmisre

a Szent Margit – Julianeum – templomba

2008. mjus .-n, szombaton, 16 45 rra.

"Csillagvilgot alkot, hvknek ldott fnysugr,

mi Megvltnk, jjj Krisztusunk,

s halld meg esd shajunk."

(Adventi himnusz)

Mrihoz, drga Szzanynkhoz,

tisztelettel jrulunk!

Keszthelyi VK alkalma

A kvetkez VK tallkoz idpontja:

2008. mjus 25.-n, vasrnap rnapjn,1/2 17 rakor.

 
kapcsoldsaink
Induls: 2006-04-20
 
Vi-Bold NEU Kft
 

Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG