Gondolatok az elmlkedsrl 1
2007.04.26. 13:44
A honlap egyik kedves olvasja keresett meg azzal a krssel, vlemnnyel, hogy neki boziny BAJA vana szval elmlkeds. S hogy szvesen rna arrl, hogy mirt. Biztattam tegye meg, addig is affle "vitaindtnak" lljon itt Szent Terzia anynk T-jbl egy fejezet. rmmel veszem gondolataitokat, szrevteleiteket a tmhoz! Teht: ELMLKEDS.
XXII. fejezet: Az elmlkeds
Megmagyarzza, hogy mi az elmlkeds.
Jegyezztek meg lenyaim, hogy az elmlkeds s az ajakima kzti klnbsg nem azon
fordul meg, vajon az ember csukva tartja-e a szjt, vagy sem; mert ha n ajakima kzben
teljesen felfogom s beltom, hogy Istennel beszlek, akkor ezt az ajakimt elmlkedssel
ksrem. Ezt mindenkinek meg kell engednie, ha csak azt nem akarja lltani, hogy Istennel
beszl, amikor a Miatynkot imdkozva az esze egszen msutt jr. Mert aki gy gondolkozik,
azzal n nem vitatkozom. Ha teht az imdsg Istennel val beszlgets—amint hogy az—
akkor legelssorban jl meg kell fontolnotok, hogy ki az, akivel beszltek s kik vagytok ti
magatok, mert csak gy fogtok vele ill mdon beszlni. Hogy is tudntok beszlni a
kirllyal s t illenden felsges-uramozni, vagy pedig az illemszablyoknak megfelelen
trgyalni valamely frral, ha nem ritek fl sszel, hogy milyen az llsa s milyen a
titek. Mert ezen a rangklnbsgen mlik az, hogy mikppen kell viselkednetek, de meg a
szokson is; teht ez utbbit is ismernetek kell, mert klnben, mint affle egygy
embereket, utatokra kldenek s nem fogtok semmit sem elrni. Ha pedig nem vagytok
otthonosak ezekben az illemszablyokban, akkor elzleg tancsot kell krnetek s ahhoz kell
magatokat tartanotok, amire benneteket kioktattak. Ez velem is megtrtnt. Nem voltam
hozzszokva a fejedelmi trsasghoz s mgis, valami fontos okbl rintkezsbe kellett lpnem
egy riasszonnyal, akit az a megszlts illetett meg, hogy ,,hercegsged”. Igaz, hogy erre jl
kioktattak, de amilyen feledkeny vagyok, meg a szokatlan helyzet kvetkeztben is, mikor
megjelentem eltte, egszen kiment a fejembl ez a dolog s n alaposan felsltem.
Mit csinljak? Fogtam magam s mosolyogva megvallottam neki, hogy n
bizony elfelejtettem, miknt kell t cmezni s megkrtem, engedje meg,
hogy ,,Kegyelmes asszonyom”-nak szlthassam; s gy is tettem.1
Ht veled szemben, n j Uram, szabad taln illetlenl viselkednem? Veled szemben, n
Csszrom!2 Ezt csak nem lehet megengedni! Kirly vagy; Istenem vagy; s a kirlysgodat
nem kaptad csak gy klcsn egy idre! Midn a Credo3-ban azt mondjk: s az uralmnak
nem lesz vge, ez mindig jl esik nekem. Dicstlek s ldalak Uram mindrkkn rkk,
mert hiszen a te orszgod llni fog mindrkn rkk.
Ne engedd, Uram, hogy brki is megengedhetnek tartsa azt, hogy kizrlag csupn a
szjval beszljen Hozzd! Hogyan gondolkozhatik gy keresztny ember?! s ti, akik azt
lltjtok, hogy nincs szksg elmlkedsre, vajon tudjtok-e, hogy mit beszltek? n meg
vagyok rla gyzdve, hogy nem tudjtok. Fogalmatok sincs arrl, hogy mi az elmlkeds;
sem arrl, hogy mikppen kell az ajakimt vgezni; sem arrl, hogy mi a szemllds. Mert
ha megrtentek ezeket a dolgokat, nem tlntek el az egyik percben azt, amit a msik
percben dicsrtek s nem kvnntok tlnk, hogy veletek egytt esztelenl beszljnk.
Ha csak el nem felejtem, a kvetkezkben mindig egy fst alatt fogok beszlni az
elmlkedsrl s az ajakimrl, hogy gy elejt vegyem minden ijesztgetsnek, amelynek
klnben ki volntok tve. Jl tudom, lenyaim, hogy mi mindennek nztek elbe ezen a
tren, mert magam is eleget szenvedtem ilyenek miatt. Azt szeretnm, hogy senki se
nyugtalantson benneteket, mert nagy baj az, ha az embernek ezen az ton nincs meg a lelki
nyugalma. Elg, ha az utas embernek azt mondjk, hogy nem j irnyban halad, hogy
eltvesztette az utat: egyszerre kapkodni fog ide-oda s mialatt prblgatja ezt meg azt az utat,
hiba frad, elvesztegeti az idejt s ksn r a clhoz.
Azt csak senki sem mondhatja rossznak, ha az ember, mieltt a zsolozsmzshoz fogna,
vagy a rzsafzrt kezden imdkozni, elgondolja, hogy kihez fog beszlni, kicsoda maga
s hogy mikppen kell Istennel szemben viselkedni? Pedig n azt mondom, nvreim, hogy
ha valaki jl megfontolja ezt a kt pontot, mieltt az ajakimba kezdene, akkor mris nagyon
j elmlkedst vgzett.
Az csak vilgos, hogy nem fogunk valamely fejedelemmel pp oly fesztelenl beszlni,
mint egy magunkfajta szegny emberrel, mondjuk valami napszmossal, akinek teljesen
mindegy, hogy mikppen fogalmazzuk meg a mondanivalnkat. Az, hogy ez a mi Kirlyunk
annyira alzatos s olyan jsgos irnyunkban, csak nem lehet ok arra, hogy mi neveletlenek
legynk Vele szemben! Amilyen mveletlen vagyok, amgy sem tudok hozz igazn ill
mdon beszlni, de azrt mgis meghallgat engem; az testrei nem utastanak el s szne
el bocstanak, mert ismerik kirlyuknak ldott j termszett s jl tudjk, hogy kedvesebb
neki holmi mveletlen, de alzatos psztorfinak esetlen beszde, mint akr a nagy
blcseknek tudomnyos rvelse, amelyben hinyzik az alzatossg. De ha mr olyan
kegyes s megtri maga mellett az ilyen magamforma szemlynek kellemetlen szagt,
mutassuk ki irnta a hlnkat legalbb azzal, hogy igyekezznk szem eltt tartani az
elkel voltt s mltsgt! Az is igaz, hogy ezt azonnal szre vesszk, amint odarnk a
kzelbe. Ezekkel a nagyurakkal itt e fldn gy vagyunk, hogy ha egyszer megmondtk, ki
volt az apja, mennyi az vi jvedelme s mik a cmei: azzal minden meg van mondva; mert
hiszen a vilg nem az rdemeket nzi, -- mg ha volnnak is egybknt— hanem az ilyen
klssgeket.
micsoda nyomorsg ez! ldjtok Istent, lenyaim, hogy sikerlt elhagynotok ezt a
hitvny vilgot, amely nem azt tekinti, hogy micsoda valaki nmagban, hanem azt, hogy
mennyi a birtoka s hny jobbgya van. Ha pedig elfogy a vagyona, azzal egytt fogy el az a
tisztelet, amellyel a vilg adzott neki. Ht nem sajtsgos dolog ez? Igazn arra val, hogy
nevessetek rajta, amikor egytt vagytok a kzs trsalgs idejn; mert valban mulatsgos
dolog, hogy mily vaksgban tltik idejket a vilgi emberek.
, mennyei Uralkodnk! Mily csodlatos a Te mindenhatsgod s vgtelen a Te jsgod.
Magad vagy a Blcsessg! Nincs kezdeted, sem vged! Tkletessgeidnek nincsenek hatrai;
vgtelenek s felfoghatatlanok! A csodknak feneketlen cenja vagy! Szpsged magban
foglal minden szpsget. Magad vagy az Er s a Hatalom! Uram segts! -- kiben volna meg
az sszes halandk egyestett kesszlsa, hogy fel tudja fogni (mr amennyire idelent
felfoghatjuk, hiszen sszes tudsunk nemtuds) s kpes legyen msokkal is megrtetni
egyet-mst azon szmtalan dolog kzl, amelyeket meg kellene fontolnunk, hogy csak
valamennyire is megrtsk, ki ez a mi Urunk, ez a mi Kincsnk! Igen, fontoljtok meg
alaposan s rtstek meg, hogy kivel akartok beszlni, vagy hogy kivel beszltek. Ha ezer
ltnk volna, akkor sem tudnnk egszen felfogni, hogy mikppen illik viselkednnk ezzel az
rral szemben, akitl az angyalok remegnek, akinek minden engedelmeskedik, aki
mindenhat, s akinl az akars egyrtelm a cselekvssel.
Elg okunk van arra, hogy gynyrkdjnk a mi Jegyesnk nagysgban; hogy minl
jobban megrtsk, kivel lptnk hzassgra s hogy milyen letet kell lnnk. Mert—Uram
segts! -- itt a fldn, ha valaki meg akar hzasodni, elzleg nagyon is jl tudja, hogy ki a
jvendbelije, mi az llsa s mennyi vagyona van: s ppen mi nem trdnnk azzal, hogy ki
a mi Jegyesnk, s nem igyekeznnk ezt megtudni mg a menyegz eltt, s mieltt az
hzba kltznnk? Ha a fldi jegyeseket llandan foglalkoztatja ez a gondolat, mirt ne
foglalkoznnk vele mi is, s mirt ne igyekeznnk megrteni, hogy ki ez az Istenember? -- ki
az Atyja? -- micsoda orszg az, ahov engem el akar vinni? -- micsoda az a kincs, amit nekem
gr? -- milyen a termszete? -- mivel tudnk a kedvben jrni? -- mi okoz neki rmet?
• miben kell megvltoznom, hogy az n termszetem megfeleljen az vnek? Mert hiszen
erre kell trekednie a nnek, ha boldog akar lenni a hzasletben, -- mindenki ezt
tancsolja neki—mg akkor is, ha a frje sokkal alacsonyabb rang volna mint maga.
Veled pedig, n Jegyesem, ht csakugyan minden tekintetben kevesebbet akarnak trdni,
mint az emberekkel?! S ha mr k gy gondolkoznak—jl van, az dolguk—de akkor
hagyjk meg Neked legalbb jegyeseidet, akiknek Veled kell lnik. Az az egy igaz, hogy
j letk van. Ha a jegyes annyira fltkeny, hogy nem szvesen engedi meg arjnak a
msokkal val rintkezst, akkor nem volna szp az artl, ha nem teljesten jegyesnek
ezt az hajt; annl inkbb, mert a mi esetnkben ez az haj teljesen mltnyos: hiszen
Jegyesnkben megtallunk mindent, amit csak kvnhatunk.
Ez az elmlkeds, lenyaim. Nem ms, mint ezeknek az igazsgoknak a megrtse. Ha
ezen gondolatokkal foglalkozva ajakimt akartok vgezni, az ellen senkinek sem lehet
kifogsa. Csak attl az egytl rizkedjetek, hogy az ristennel val beszlgets kzben
szndkosan msra gondoljatok; mert aki gy tesz, az igazn nem tudja, mi az elmlkeds.
Remlem, hogy megrtetttek, amit mondtam. Adja Isten, hogy mindezt gyakorlatban is meg
tudjuk valstani. Amen.
Lbjegyzet-------------------------------------------------------------
1 A kvetkez sorok egszen a bekezds vgig, csak az Ascurial kziratban vannak meg.
Fuente nem kzli ket. A jelenet, amelyre a Szent cloz, 1562-ben Luisa-de-la-Cerda
hercegnnl trtnhetett, Toledban. A hercegn elvesztette frjt s Szent Terzit elljri
elkldttk hozz, hogy vigasztalja meg. Attl kezdve a legbensbb bartsg fzte ket
egymshoz. Azt, hogy Szent Terzia nem szokta meg a frangakkal val rintkezst, cum
grano salis kell rteni. Cerda hercegnn kvl bizalmas bartai voltak Janka hercegn, Flp
kirly nvre; don Teutonio Braganza, portugl kirlyi herceg, eborai rsek;
Alba herceg s neje s sok ms elkelsg. II. Flp kirlyt pedig maga szokta—s pedig
nem ok nlkl, -- bizalmas krben trfsan gy nevezni: ,,mi amigo, el rey”—az n bartom,
a kirly. Meg azutn az sajt vre is nagyon kk volt, hiszen elkel lovagi csaldbl
szrmazott.
2 Brmily szokatlan legyen is magyar flnek ez a megszlts, nem tartjuk indokoltnak
vltoztatni rajta, mert a szentanya: a ,,kirlyok kirlya” fogalmat akarja vele kifejezni.
3 A szentmise Credo-jban: cujus regni non erit finis.
|