Jnos evanglium kommentr (16, 16-24)
Benedikt Schwank 2008.05.02. 09:36
me az grt ujabb rszlet a tudomnyosabb, enymnl mlyebb kommentrbl. J elmlkedst kvnok mindenkinek!
6. A bcszs fjdalma s a viszontlts rme (16, 16-24)
16, |
16 |
|
"Egy kis id mg, s nem lttok engem, |
|
|
|
de ismt egy kis id, s majd viszontlttok engem." |
|
17 |
a |
A tantvnyai kzl egyesek ezt krdeztk egymstl: |
|
|
b |
"Mi az, amit mond neknk: |
|
|
|
'Egy kis id, s nem lttok engem, |
|
|
|
s ismt egy kis id, s viszontlttok engem', |
|
|
|
s ez: 'mert az Atyhoz megyek'"? |
|
18 |
|
gy szltak teht: |
|
|
|
"Mi az a 'kis id', |
|
|
|
amirl szl? |
|
|
|
Nem tudjuk, mit beszl." |
|
19 |
|
Jzus szrevette, hogy meg akarjk krdezni, |
|
|
|
s ezt mondta nekik: |
|
|
|
"Arrl krdezskdtk egyms kztt, |
|
|
|
hogy ezt mondtam: |
|
|
|
'Egy kis id mg, s nem lttok engem, |
|
|
|
de ismt egy kis id, s viszontlttok engem.' |
|
20 |
|
men, men, mondom nektek: |
|
|
|
Ti srni s jajgatni fogtok, |
|
|
|
a vilg pedig rlni fog; |
|
|
|
ti szomorkodni fogtok, |
|
|
|
de szomorsgotok majd rmre fordul. |
|
21 |
|
Amikor az asszony szl, szomorkodik, |
|
|
|
mert eljn az rja. |
|
|
|
De amikor megszlte gyermekt, |
|
|
|
nem gondol tbb a gytrelemre |
|
|
|
az rm miatt, hogy ember szletett a vilgra. |
|
22 |
|
gy most titeket is szomorsg fog el, |
|
|
|
de ismt megltlak majd titeket, |
|
|
|
s rlni fog szvetek, |
|
|
|
s rmtket nem veszi el tletek senki. |
|
23 |
|
s azon a napon (tbb) mr nem krdeztek tlem semmit. |
|
|
|
men, men, mondom nektek: |
|
|
|
hogy amit csak krtek az Atytl |
|
|
|
az n nevemben, megadja nektek. |
|
24 |
|
Eddig nem krtetek semmit az n nevemben. |
|
|
|
Krjetek, s megkapjtok, |
|
|
|
hogy rmtk teljes legyen!" |
A. Szvegkritikai szempontbl a 16. vers mg annak is feltnik, aki csupn hallgatja az evangliumot. A legtbb embernek ugyanis ez a vltozat cseng a flben: "... ismt egy kis id, s viszontlttok engem; mert az Atyhoz megyek." [69] A befejez mondatot azonban a rgibb, illetve a jobb kziratok nem tanstjk: gy hinyzik a P66-bl, valamint a Codex Sinaiticus s Vaticanus szvegbl is. E befejezs a 17b-bl szrmazik, amelyben azrt fogalmazhattk meg krds formjban a tantvnyok, mert Jzus a 14,28 s a 16,10 szerint mr beszlt arrl, hogy az Atyhoz megy. - E sok szismtlst tartalmaz perikopa hagyomnyban egybknt szmos egyb vltozatot is fellelhetnk.
Filolgiai szempontbl ugyanebben a 16. versben kt klnbz igt tallunk: az egyik a jelen idben ll, az e vilgi s egyszer vget r ltst jell therein, a msik pedig a jv idej opszeszthe me, amely a megdicslt r ltsra utal. A utbbit - fleg az rm rzkeltetse cljbl - a "majd viszontlttok engem" kifejezssel prbltuk visszaadni. [70] m a nmet (s a magyar) nyelvben az ilyesfajta prblkozsok ellenre sem lehet megnyugtat mdon rzkeltetni a ktfle lts klnbsgt. - A 21. versben tudatosan meghagytuk az eszkatologikus hangzs "gytrelem" (thlipszisz) kifejezst, amely mr a msolkban is megtkzst keltett, mert tbbnyire a lp (szomorsg, fjdalom) szval cserltk fel. Ugyanez a vers az rm okt gy fogalmazza meg: "mert ember szletett (egennth) a vilgra". Jnos nem azt mondja, hogy "a vilgra (vagy vilgba) jtt". Sajt hatalmbl, ntevkenyen Krisztus, az igazi vilgossg jn a vilgba, az ember azonban csak passzv mdon beleszletik (Krisztus aktv vilgba jvsvel kapcsolatban ld.: Jn 1,9; 3,19; 11,27; 12,46). [71] - Az asszony rja (21. v.) rkezben van, amit az aorisztoszban ll lthen ige fejez ki. A 13,1-ben ugyanez az igealak szerepel, s most is az elbbihez hasonlan fordtottuk. Az "eljvben lv ra" mindkt esetben ugyanarra a valsgra utal. - A 24. versben ll ers perfektumot (peplrmen) a "teljes legyen" kifejezssel adtuk vissza.
B. A szinoptikusok csak egyetlen alkalommal utalnak a fjdalmas szls kpvel a vgs idre: "a vajds knjainak kezdete mindez" (Mk 13,8). E kp voltakppen szvetsgi eredet (Iz 21,3; Jer 30,6; Oz 13,13; Mik 4,9-tl), s a vgs szksghelyzet brzolsra szolgl. Csak Jnos alkalmazza a jzusi szenveds s megdicsls lersra, amennyiben ezt az esemnyt a tantvnyok csoportja kszbnll fjdalomknt s rmknt li meg.
C. Krds, hogy e rszletben mit kell rtennk a "kis id" vagy "rvid idtartam" utni "viszontltson". Egyes szentrs-magyarzk gy vlik, csupn a Feltmadott hsvt utni megjelenseire kell gondolnunk. Msok a szban forg verseket az rnak a vgs napon val megjelensre vonatkoztatjk. m a Jnos-evanglium sajtossgai kz tartozik, hogy kijelentsei gyakran tbbrtelmek: erre sok vvel ezeltt egyik ttr munkjban mr Oscar Cull-mann is rmutatott. [72]
A 22-23. versek szavai olyan rmre utalnak, amelyet nem vesz el senki, s olyan llapotrl beszlnek, amelyben mr nincs nyitott krds. Ezekbl inkbb gy ltszik, hogy a parzia utni rk boldogsgot kell szem eltt tartanunk, amelybl az r kzelben rszeslnk.
Ms megfontolsok azonban inkbb a parzia eszmje ellen szlnak: 1. A viszontlts gondolata szempontjbl a 14,18-21 s a 16,16-24 rszlete vilgos prhuzamot alkot: az elbbiben azonban a tantvnyok bels, hv ltsrl van sz, s nem az egsz vilg szmra val megjelensrl, ami a parzirl alkotott kphez jobban illene. - 2. A kr ima, amelyre Jzus felszlt (24. v.), a parzia utn trgytalan lenne.
Az is bizonyos azonban, hogy a "viszontlts" kifejezst nem korltozhatjuk csupn a hsvt utni nhny megjelensre. A 14,18-21-gyel val prhuzam ugyanis ezt a korltozst sem javallja. Emellett a jzusi vlasz (16,19-27) inkbb olyan hosszan tart llapotra utal, amely mg az evanglium olvasi szmra is idszer (23. verstl). A tantvnyok szinte mltatlankod krdezskdse arrl, hogy mit kell rteni a rvid (mikron) id kifejezsen, annak a kzssgnek krdst tkrzi, amelyben Jnos evangliuma keletkezett: mikor tr vissza az r?
A szlsre s az ezt kvet rmre utal kp (21. v.), valamint az elmenetel s a visszatrs szkszav bejelentse (16,28) ltszlag a szenvedsnek azokra a kzelg napjaira vonatkozik, amelyek Jzus keresztre emelsig s megdicslsig tartanak. Nyilvnval azonban: tloznnk, ha a teljes szveget is a szenvedsnek csupn e nhny napjra korltoznnk.
A 16. fejezet tbbjelents szvegei leginkbb a liturgia kzeghez illenek. A bcszsrl szl rszletet elszr nagycstrtkn olvassuk, s az r kzelg szenvedsre vonatkoztatjuk. m hsvti idben is olvassuk, s ekkor inkbb a Feltmadottl val elszakadsra emlkeztet bennnket. [73] Ha pedig az egyhzi vtl eltekintnk, megllapthatjuk, hogy a szksgben s ldzsek kztt l keresztnyek minden idkben ppen a szlsi fjdalmakrl szl 21. versben talltak vigaszt nmaguk szmra anlkl, hogy ellentmondsba kerltek volna a szerz ltal szndkolt tbbfle mondanivalval.
D. Az anyk szlsi fjdalmval kapcsolatos kp az szvetsgben viszonylag gyakran szerepel. Nhny elfordulsi helyrl mr a B pontban beszltnk. E kp a holt-tengeri rsokban sem ismeretlen. [74] A Mk 13,8 emltett utalstl eltekintve azonban nem talljuk meg a szinoptikus evangliumokban. Ms a helyzet viszont a levelekben. Pl egyik legrgibb rsban ezt olvassuk: "Ami-kor azt mondjk: bkessg s biztonsg, akkor tr rjuk hirtelen a vgs romls, mint a fjdalom a vrands asszonyra; s nem fognak megmeneklni" (1 Tessz 5,3). A Rmaiakhoz rt levlben (8,22) Pl gy vltoztatja meg a kpet: "Hiszen tudjuk, hogy az egsz teremtett vilg egytt shajtozik s egytt vajdik mind ez ideig." A szlsnek ez az si kpe csak a Jel 12,1-2-ben kap sajtosan keresztny, egyhztani s krisztolgiai rtelmezst: [75] "Ekkor nagy jel tnt fel az gen: egy asszony a napba ltzve, s a lba alatt a hold, a fejn pedig tizenkt csillagbl ll korona; vrands volt, s vajdva, szlstl gytrdve kiltozott." Ezutn a Jelensek knyvnek szerzje hatrozottan utal a gyermek-Krisztusra (5. v.), majd a 17. versben valamennyi hvre is, akinl "meg-van a Jzus bizonysgttele".
E httri szvegek ismeretben, amelyek az asszony szlsi fjdalmainak kpvel brzoljk a szksget s a fjdalmat, vilgoss vlik a 21. vers egyedlll volta. Elrkezik ugyan a "gytrelem", de ez mr az jszltt gyermek feletti rm llapotra is utal. A vers vgs fokon a pszka misztriumra vonatkozik, amelyben a fjdalom s az rm elvlaszthatatlanul sszetartozik.
|