Jnos evanglium 17, 20-26 kommentrja
BEnedekt Schwank 2008.05.08. 09:48
A mai 2008 05 08 evangliumnak tudomnyos ellemzse:
3. "Hogy mindnyjan egy legyenek" (17, 20-26)
17, |
20 |
|
"De nem rtk knyrgk csupn, |
|
|
|
hanem azokrt is, |
|
|
|
akik az szavukra hisznek nbennem; |
|
21 |
a |
hogy mindnyjan egy legyenek gy, |
|
|
|
ahogyan te, Atym, nbennem, |
|
|
|
s n tebenned, |
|
|
b |
hogy k is bennnk legyenek, |
|
|
c |
hogy elhiggye a vilg, |
|
|
|
hogy te kldtl el engem. |
|
22 |
|
n azt a dicssget, |
|
|
|
amelyet nekem adtl, nekik adtam, |
|
|
|
hogy egy legyenek, |
|
|
|
ahogy mi egy: |
|
23 |
a |
n bennk, |
|
|
|
s te nbennem, |
|
|
b |
hogy tkletesen egy legyenek, |
|
|
c |
hogy felismerje a vilg, hogy te kldtl el engem, |
|
|
|
s gy szeretted ket, |
|
|
|
ahogyan engem szerettl. |
|
24 |
a |
Atym, amit nekem adtl - |
|
|
|
azt akarom, hogy azok is ott legyenek velem, |
|
|
|
ahol n vagyok, |
|
|
|
hogy lssk az n dicssgemet, |
|
|
|
amelyet nekem adtl, |
|
|
|
mert szerettl engem |
|
|
|
a vilg kezdete eltt. |
|
25 |
a |
n igaz Atym, - |
|
|
|
a vilg nem ismert meg tged! |
|
|
|
n azonban megismertelek. |
|
|
b |
s k felismertk, |
|
|
|
hogy te kldtl engem. |
|
26 |
a |
s megismertettem velk a te nevedet, |
|
|
|
s ezutn is megismertetem, |
|
|
b |
hogy az a szeretet, |
|
|
|
amellyel engem szerettl, |
|
|
|
bennk legyen, |
|
|
c |
s n bennk." |
A. A fordtsban taln szokatlan mdon hasznlt "egy" [106] kifejezssel arra akarjuk felhvni a figyelmet, hogy ez a sz itt nem csupn egyetrtsre utal. A grg szvegben a hen, vagyis az egy (heisz, mia, hen) kifejezs semlegesnem alakja ll: teht valamifle titokzatos egysgre utal. A hen sz a 17,11-en kvl a 21-23. versekben ngyszer fordul el, a 21. versben ugyanis csak egyszer szerepel: a P66, a Codex Vaticanus s a rgi fordtsok tansga szerint e versben egyszeren ez ll: "hogy k is bennnk legyenek". [107] - Az egyik modern fordts a perikopa msik verst (20. v.) szvegkritikailag szintn megvltoztatja. E versben nhny kzirat s ksei fordts a jelen idej igealak ("hisznek") helyett jv idejt ("hinni fognak") olvas. A jv idej alak trtneti szemllettel tekint elre az utols vacsora termbl a jvbe, a jelen idej ellenben megfelel a hsvt utni helyzetnek. Mg az tdolgozott nmet luthernus fordts is megrizte a jv idej igealakot, mert ez llt a Luther ltal hasznlt rossz kisbets kziratban. - A 22. vers vgn a legtbb fordtsban ez a szkapcsolat szerepel: "mint ahogy mi egy vagyunk". A P66-bl s ms j kziratokbl azonban hinyzik az (eszmen) ige. - A nmet egysgfordts (E) a 24. vers vgre beilleszti a "mr" szt ("mert szerettl engem mr ..."). m ez nem szerepel a szvegben. - A 24. vers elejt az E kszti gy olvassk: "azt akarom, hogy mindazok, akiket". A grg szvegben tulajdonkppen meglep mdon a semlegesnem ("amit": ho) vonatkoz nvms ll (v. a housz kifejezst tartalmaz szvegvltozatokkal). Vajon arrl a titokzatos "egy"-rl (hen) van sz, amelyrl fentebb szltunk? Vagy a hvek sszessgre kell gondolnunk? (V. a pan ho szkapcsolattal a 6,37.39 s a 17,2 versekben, illetve a ho kifejezssel a 10,29-ben). P. W. von Keppler e problmn tprengve ezt a vlemnyt fogalmazta meg: mindazokra, akiket az Atya a Finak adott, "sszefoglalan az egyetlen ho kifejezs utal". [108]
B. A holt-tengeri leletek tkrben ma mr jobban ismerjk a korai zsidsgon bell hzd feszltsgeket, fleg miutn tudjuk, hogy olyan brtekercseket is besoroltak a "kolostori knyvtr" llomnyba, amelyek a kolostoron kvl keletkeztek. [109] - A fels-egyiptomi Nag-Hammadiban tallt leletekbl [110] j korakeresztny szektk alkotsait ismertk meg. Ezek kztt vannak a Szetrl, azaz dm firl szl gnosztikus szvegek, Valentinus kvetitl szrmaz rsok, hermetikus iratok, egy Tams-hagyomny, illetve nem gnosztikus jelleg rsok is. A kt leletcsoport azt igazolja, hogy az idszmtst megelz s kvet vszzadok emberei sokkal ersebben hajlottak a viszlyra s a feszltsgkeltsre, mint azt eddig feltteleztk (v. az 1 Jn 2,18; 4,1 s a 2 Jn 7 verseivel is). Mdszertanilag ppen azrt helynval rmutatni az segyhzban elterjedt szektsodsi mozgalmakra, mert abbl indulunk ki, hogy a fpapi imdsgban nem valamifle gyorsrssal lejegyzett szveget tartunk a keznkben, hanem egy jzusi imt, amelyet olyan szerz fogalmazott meg, aki a Llek vezetse alatt llt (v. 16,13). gy az egysgrt mondott ima egyrszt rthetbb vlik, msrszt tbbet mond szmunkra is, akik az egyhzon belli polarizlds korban lnk.
A perikopa befejez rszben azonban nem csupn az emberek kzti egysgrl van sz, hanem lnyegesen tbbrl: az evanglista Isten egysgt tartja szem eltt. Ugyanakkor az isteni egysg fogalma e rszletben "nem a tiszta lnyegi egysgre vonatkoz filozfiai kijelentsben ... konkretizldik". [111] E versekben "az akarat, a cselekvs s a szeretet egysgrl", azaz elszakthatatlan szellemi, l s viszonyszer kzssgrl van sz. [112] A perikopa szvege teht nem ll a grg filozfia hatsa alatt.
Ms a helyzet a qumrni szvegekben megfogalmazd eszmk esetben. A kolostor s az ezt krnyez barlangok laki a kzssgket az "egysg" vagy "egyessg" (yachad) [113] szval jelltk, s e kifejezsen az erklcsi s kultikus jelleg kzssgi let klnleges formjt rtettk. Ennek a kzssget jell nvnek kifejezetten teolgiai alapvonsra Cross mutatott r. [114] A qumrniak gy gondoltk, hogy csak ebben az "egyessgben" lehet megfelel mdon visszatrni a Trvnyhez, s gy Istenhez.
C. Miutn Jzus "munkatrsainak" csoportjrt (17,6-19) imdkozott, krst kiterjeszti mindazokra, akik ltaluk hinni fognak. Ltszik, hogy az evanglista szndkosan fokozza a "kulcsmondatokat" (C. H. Dodd): "rtk knyrgk" (9. v.). "Hogy egy legyenek, mint ahogy mi" (11. v.). "Hogy k is bennnk legyenek" (21. v.). "Hogy tkletesen egy legyenek" (23. v.). "Hogy az a szeretet, amellyel engem szerettl, bennk legyen, s n bennk" (26. v.). A fpapi ima e harmadik rszben kezdd versek alkotjk a krs kzppontjt. Ebben a hangsly arra helyezdik, hogy Jzus imt mond a benne hv emberisg egszrt, amely nem ms, mint az egyhza (ekklszia). [115]
Az albbi tblzat vilgosabb teszi a fokozst:
|
a 17,1-5-ben |
a 17,6-19-ben |
a 17,20-26-ban |
srget "hogy" (hina) kifejezssel kezdd mondatok |
4 |
5 |
9 |
Atya (patr) |
2 |
1 |
3 |
egy (hen) |
|
1 |
4 |
szeretni (agapan) |
|
|
4 |
szeretet (agap) |
|
|
1 |
Vajon Krisztus itt az egyhznak olyasfajta egysgrt imdkozik, mint amilyenre pldul korunkban az "Una-Sancta-Mozgalom" hvei gondolnak? A krds kzenfekv. m az exegzisben elsdlegesen azt kellene megrtennk, hogy Jnos mit akart mondani. Miutn mr lttuk, hogy az imdsg cscspontjt egyrtelmen a 26. vers alkotja, nem lehet ktsgnk afell, hogy a rszletben elssorban s mindenekeltt az Istennel val egysgrl van sz, nem pedig az emberek kzttirl.
Pollard kt rsban is rszletesen megvizsglta a krdst, hogy vajon e perikopa alapjn szabad-e az egyhz egysgt szorgalmaznunk. [116] Helyesen mutat r, hogy ezt a rszletet a Szenthromsgtanban mr a legkorbbi exegtk (Rmai Hppolitosz, Tertullianus, Novatianus, Athanasius) is az "egysgben fennll klnbzsgekre" vonatkoz elgondolsok alapjnak tekintettk. A 17,11.21-23 versek azonban a hvk egysgt az Atya s a Fi kzssghez hasonltjk. Ily mdon az egysg mellett a hvk esetben is szmolnunk kell a klnbsgekkel. A 21. verset teht nem szabad az egyhz egysge mellett szl rvknt felhozni. Erre a vlemnyre Wenger [117] vlaszolt, aki a szvegkrnyezetet is szemgyre vette. Szerinte a tantvnyok egysgnek clja nem csupn az, hogy az Atyhoz s a Fihoz hasonlan tkletes kzssgre jussanak (21. s 23. v.), hanem az is, "hogy elhiggye a vilg" (21. v.) s "felismerje" (23. v.): Jzust az Atya kldte. Ha figyelembe vesszk ezt az sszefggst, akkor az r kr imjt bizonyos rtelemben az egyhz szerves egysgnek ltrehozsra irnyul erfesztseink alapjnak tekinthetjk. Termszetesen azt vilgosan kell ltnunk, hogy az evanglistt nem a mai rtelemben vett "kumenikus szemlletmd" jellemezte. [118]
Az els clhatrozi mellkmondat [119] jelentse nagyjbl vilgos: "hogy mindnyjan egy legyenek gy, ahogyan te, Atym, nbennem, s n tebenned" (21a v.). Krisztus nem uniformizlt, hanem szeretetben egyeslt kzssgt kri a hvknek, akik a szektaszellemet elutastjk, mert Istenhez akarnak hasonulni.
A msodik clhatrozi mondat megnevez egy clt: "hogy k is bennnk legyenek" (21b v.). E mondatot kiegszti s magyarzza a 23a vers: "n bennk, s te nbennem".
A harmadik clhatrozi mondat megjelli a feladatot is: a hvk egysgnek jele a vilgot hitre kell hogy vezesse. Felidzdik a 13,35 jzusi kvnsga: a keresztnyek egyms irnti szeretetrl kell felismernie mindenkinek, hogy k Jzus tantvnyai. Most mg hangslyosabban fogalmazdik meg ugyanez a gondolat: "hogy elhiggye a vilg, hogy te kldtl el engem" (21c v.).
Ezzel a harmadik jzusi kvnsggal kapcsolatban kt rszletet idznnk a Kornbl. Az elsbl kivilglik, hogy a keresztnysg osztottsga az iszlm kvetinek szemben Isten akaratnak ltszik: "Jzusnak, Mria finak (mondja Allah) nyilvnval bizonytkokat adtunk s megerstettk t a Szentllekkel. Ha Allah gy akarta volna, akkor nem hadakoztak volna egymssal az utnuk jtt nemzedkek, miutn nyilvnval bizonytkokra tettek szert. m egyenetlensg tmadt kzttk. Voltak kzttk olyanok, akik hvk, msok istentagadk voltak. Ha Allah gy akarta volna, nem hadakoztak volna egymssal. m Allah azt teszi, amit akar" (Szra 2,253). [120] - A msodik szveget, amely az tdik Szrban olvashat, Mohamed ismt Isten szavaival vezeti be, s a keresztny egysg hinyt most bntetsnek tnteti fel amiatt, hogy a keresztnyek nem riztk meg srtetlenl az isteni zenetet: "s egyezsget ktttnk azokkal [is], akik azt mondjk: 'Mi keresztnyek vagyunk.' De k [is] elfelejtettk egy rszt annak, ami ints gyannt [lekldetett] nkik. Ezrt viszlyt s gyllsget tmasztottunk kzttk, ami a feltmads napjig fog tartani" (Szra 5,14).
A keresztnyek osztottsga az iszlm szmra teht azt bizonytja, hogy nem a keresztnysg a voltakppeni, az igazi valls. Az a muszlim, aki ma ismerkedik meg a keresztnysggel, az egysges egyhz kpe alapjn nem fog eljutni arra a hitre, hogy ez az egyhz s alaptja isteni eredet. A rszekre szakadt keresztnysg kpe inkbb az ellenkez hatst vltja ki Mohamed kvetiben. A keresztnysg teht mindmig nem tudta felmutatni Krisztus istensgnek azt a bizonytkt, amelyet a krisztusi egyhz egysge jelentene. [121] Ez tragikus tny. Isten szvetsgi npnek helyzetre emlkeztet, amely megkapta a parancsokat, de kzssgknt nem tudta teljesteni. Mirt nem adott Krisztus az egyhznak elegend kegyelmi ert a keresztny egysg megvalstshoz, illetve megtartshoz? A krds hasonlt ehhez: mirt nem adta meg Isten a zsidsgnak az ert ahhoz, hogy kzssgknt eljusson a meggrt Flkentbe vetett hitre? - Izraelnek csak vlasztott maradka nyerte el az gretet, s gy ltszik, az egyhz is csak rszleges egysgben kpes az dvtervet valra vltani. Erre termszetesen ppgy nincs mentsgnk, mint ahogyan a zsidknak sem volt.
A 20-21. s a 22-23. versek tbb tekintetben megfelelnek egymsnak. A bevezet mondatot mindkt esetben hrom ("hina" szval kezdd) clhatrozi mellkmondat kveti, amelyek kzl az els megjelli a clt: "hogy egy legyenek". Ezutn ez a cl mindkt esetben kiterjed az isteni egysgre is. A befejez rszben mindktszer arrl esik sz, hogy ebbl az egysgbl a koszmosz-nak fel kellene ismernie Jzus isteni eredett.
A 20. vers kapcsn gondolhatunk arra, hogy a Llek egyttmkdik az apostoli igehirdetssel (v. 15,26-27). Valsznleg a 22. vers megrtshez is a "Llek" adja a kulcsot. Thsing megjegyzi, hogy a 22. versben emltett dicssg Jzusnak arra a dicssgre utal, amely ltal "telve van kegyelemmel s igazsggal" (1,14). Arra is gondolnunk kell - mondja -, hogy Jzus ppen ebbl a teljessgbl tudott "kegyelmet kegyelemre" rasztani (1,16), mint ahogy a "Lelket" is mrtk nlkl adja (3,34). [122] Ezutn olyan gondolatot fogalmaz meg, amely a 22. vers megrtse szempontjbl lnyeges: "A Jzust that atyai szeretet a maga dinamikjban vire is ki akar radni. A Szentllek (!) mve ltali megdicsts Jzusnak a 17,5-ben emltett szemlyes megdicslsbl fakad."
Nagyon feltn volna, ha az "igazsg Lelkrl" - akinek tevkenysgrl a bcsbeszdek tbbszr emltst tettek - a fpapi imban mg kzvetve sem hangozna el semmi. ppen ez az ima beszl ugyanis a hromsgos egy Istennel val egysgnkrl.
A 24. s 26. versekbl vilgoss vlik, hogy a Fi voltakppeni dicssge a fel irnyul atyai szeretetben ll, s hogy ppen ezt a szeretetet ajndkozza tovbb: "hogy az a szeretet, amellyel engem szerettl, bennk legyen" (26. v.). Arra a krdsre, hogy mire utal a 22. versben a dicssg sz, Maldonatus gy adja meg az tmenetileg helyes vlaszt: "Vgl is vgy el a claritas (dicssg) szbl egy bett, s eljutsz a jelentshez: caritas (szeretet)." [123]
Krds azonban: vgs fokon mit rtsnk ezen az isteni szereteten, ha nem mst, mint "Isten ajndkt" (4,10; v. ApCsel 8,20), vagyis az Lelkt? Ez termszetesen nem jelenti azt, hogy a 22. versben a doxa (dicssg) szt minden tovbbi nlkl kicserlhetjk a pneuma (Llek) kifejezssel. m gy ltszik, hogy az a "dicssg", amelyrl itt sz van, azaz a j "fontossga" olyany-nyira a Llek tevkenysgbl fakad, hogy az egyik adomny jelenlte felttelezi a msikt is, s fordtva. [124] Krisztuson nyugodott meg a Llek (v. 1,32: a Jordnnl leszllt r; Iz 11,2: az r lelke nyugszik Izj trzskn), mert Atyja szereti t. szabadon megajndkoz bennnket az ltala birtokolt kegyelem s Llek isteni teljessgbl. Az emberi "dicssg", azaz a maradand s "fontos" rtk csak erre az ajndkra alapozdhat. Jzus pedig megadja a dicssgnek ezt a kegyelmi adomnyt, "hogy egy legyenek, ahogy mi egy" vagyunk (22b v.). A neknk adott Llek gondolata kiegsztleg mg rthetbb teszi, hogy mirt kell egysget alkotni, s e kzssg mirt hasonlt a Fi s az Atya egysghez: mindkettben ugyanaz az egysgest hatalom tevkenykedik, "az igazsg Lelke, aki az Atytl szrmazik" (15,26).
A 23a kapcsn nemcsak a 21. versre kell visszagondolnunk, hanem a 14,15-23-ra is. Ebben a rszletben volt ugyanis sz arrl, hogy a hromsgos egy Isten bennnk lakozik. Ha azonban Isten bekltztt a mi vges vilgunkba, ez azt jelenti, hogy mi mg inkbb behatolhatunk a vgtelen Isten ltnek teljessgbe. Mr a kinyilatkoztatott vallson kvl is rvnyben volt a ttel: "benne lnk, mozgunk s vagyunk" (ApCsel 17,28). m ebben a kr imban Jzus ezenfell a szmunkra megnyl szemlyes Isten egysgrl s az Isten fel kitgul emberi egysgrl beszl, hogy kzssgben legynk az "Atyval s Fival, Jzus Krisztussal" s ezltal "rmnk teljes legyen" (1 Jn 1,3-4).
Ily mdon megrtjk, hogy a kvetkez clhatrozi mondat (23. v.) mirt gy hangzik: "hogy tkletesen egy legyenek", illetve: "teljess vljanak egysgkben". A Fi azt a legnagyobb clt kvnja neknk teremtmnyeknek, amelyre az emberi llek egyltaln vgyakozhat: egysgben lenni egymssal s Istennel. Ez az egysg ama szeretet ltal valsul meg, amely mg a tkletlen embert is szeretni tudja, hogy ezltal t rtkess s a barti kzssgre kpess tegye. Az egysgben val teljessgnkre vonatkoz jzusi szavak az emberi vgyak mindenkor rvnyes cljt fejezik ki. Ez a rvid mellkmondat (23b v.) fokozst jelent a 3,16-hoz kpest, amely a vilg irnti isteni szeretetrl beszl. Ennl szebben aligha lehetne megfogalmazni a keresztny remny lnyegt. [125]
A hatodik clhatrozi mondat (23c v.) arra a hitre utal, amelyet szeretetnk biztosthatna a vilg szmra. E kvnsg visszahv bennnket fldi valsgunk talajra. E realits azt mutatja, hogy a keresztnyek egy lnyeges terleten kudarcot vallanak. A 23c-ben a 21. verstl eltren a "hogy felismerje a vilg" mellkmondat gy folytatdik: "s gy szeretted ket (a hvket), ahogyan engem szerettl". A keresztny egysg jelnek nemcsak arra a hitre kellene eljuttatnia a vilg lakit, hogy Jzus Isten Fia, hanem annak felismersre is, hogy a keresztnyek Isten ltal szeretett s kegyelmvel megajndkozott istengyermekek. A vilgnak fel kellene ismernie, hogy a Kriosz kr gylekez kzssg, az "egyhz", azt a fldi Jzust kpviseli a vilgban, aki felett elhangzott az Atya szava: "Ez az n szeretett Fiam" (Mt 3,17 s prhuzamos versek).
Mikzben fjlaljuk, hogy csak tkletlen mdon teljestjk Krisztus krst, nem tehetjk meg, hogy ne vessnk egy pillantst a szentek sokasgra is: k az egyetlen szlt szlvessziknt gymlcst hoztak (15,5). Aztn arra is gondolnunk kell, hogy "vzbl s Llekbl" (3,5) jjszletve minduntalan emberek ezrei emelkednek ki a keresztelmedenckbl. Rluk megszorts nlkl elmondhat: Isten gyermekeiv vltak, olyan gyermekekk, akikben Isten Lelknek dicssge lakozik, s akikben az Atya szeretni tudja Fit.
A 24. versben Jzus nemcsak azt kri, hogy egykor mindazok, akik neki "adattak", ott legyenek, ahol (miknt a 6,37, a 12,26 stb. verseiben), hanem elssorban azt, hogy lthassk a Fi "dicssgt". Jzus olyannyira egysgben rzi magt a kzvetlenl megszltott "Atyval", hogy ezt mondja: "akarom" (thel). Mskor sosem szlt gy az Atyhoz. Itt mr kzssgben tudja magt vele s az hatalmval (v. a 17,2-vel s a neki adott "nevet" emlt 17,11-gyel). Ez a tetszsre bzott krs az vgs akaratt fejezi ki. "Ily mdon az 'akarom' kifejezs valsgos testamentum jelleget lt." [126]
Szabad akaratunknak, amelyet az Isten akaratval val egyesls nem szntet meg, hanem tkletess tesz, e jzusi akarathoz kellene igazodnia: a halllal szemkzt hajlthatatlan, ers, nll, mgis egysgben van az Atya akaratval.
Krisztus azt akarja, hogy mi is ott legynk, ahol rktl fogva volt s van. Gondoskodik letnkrl az rk hazban. Mr a 12,26-ban megfogalmazdott a gondolat, hogy annak, aki Jzust szolglta s kvette, ott kell lennie, ahol a Mester tartzkodik: "s ahol n vagyok, ott lesz az n szolgm is." A bcsbeszdek elejn Jzus mg egyrtelmbben nyilatkozik: "Atym hzban sok lakhely van ... elmegyek helyet kszteni ..." (14,2).
A bcsbeszdekben s a fpapi imban idnknt olyan eszkatolgia jelenik meg, amely a vgs nap s az rk boldogsg valamennyi esemnyt gy tnteti fel, mintha ezek elvtelezett formban az eleven hit thatotta fldi let valsghoz tartoznnak (v. fknt a 14,18-21 verseivel). Ezrt is rtkes most szmunkra ez a jzusi vgakarat. Ktsgtelen, hogy a Krisztusnak, a Flkentnek emberr levsvel mr megkezddtt a vgid, az eszkaton. Ez a korai zsid tants nagyon ers visszhangra tallt Jnos evangliumban. jjszletsnktl kezdve pedig mr most rszeslnk az rk letbl (v. a Mrthoz szl 11,26-tal). Ennek ellenre Jnos eszkatolgija nem azonostja minden tovbbi nlkl az eszkatont a hitbl fakad fldi lettel. A Jnos-evanglium Krisztusa is valami nagyobb, tkletesebb s boldogtbb llapotba "akar" eljuttatni bennnket: "hogy lssk az n dicssgemet".
Ez az alapja annak, hogy Krisztus azt akarja, mi is ott legynk, ahol rkk van. Nem a hozztartozk viszontltsrl beszl, s nem is olyan rvid egyttltekrl, mint amilyenek a Feltmadottal val tallkozsok voltak. rkk tart ltsra gondol. [127] E lts trgya a Fi dicssge, az Atya ltal szeretett lnynek fnyessge s szpsge (24b v.). [128]
Az egybetartoz 25. s 26. vers harmadik fokozsknt az "n igaz Atym" megszltssal kezddik. [129] Mr a 16,8-10 verseivel kapcsolatban is megjegyeztk, hogy az "igazsg" fogalma szvegeinkben kzelebb ll a jsghoz s irgalomhoz, mint a bntetshez. A 25. versben mr az "igaz" s az "Atya" szavak sszekapcsolsnak tnye is arra utal, hogy Jzus itt nem valamifle bntet brhoz folyamodik. Az "igaz(sgos)" s az "igazsg" szavak a szmzets utn a korai zsidsg vilgban egyre inkbb a szent, a kegyes s a valdi kifejezsekkel vltak rokon rtelmv. gy a holt-tengeri kzssg alaptja, vagyis "az igazsg tantja" az igazi, a szent s a valdi tant. A kereszt alatt ll szzados csodlkozva jelenti ki: "Ez az ember valban igaz volt!" (Lk 23,47). Annak ellenre, hogy mi ezt fordtva tennnk, az evanglista a fokozsban a "szent" sztl kiindulva jut el az "igaz" kifejezshez. [130] - Lssunk mg egy pldt! A Zsolt 116,5 szerzje gy imdkozik: "Az r kegyelmes s igaz, s a mi Istennk irgalmas (elemn ho kriosz kai dikaiosz)." Az "igaz", a "kegyelmes" s az "irgalmas" kifejezsek teht rokon rtelm szavakknt llnak egyms mellett.
A megszltst kvet "s" (kai) ktszt a mondottak alapjn gy is rthetjk: Atym, te felettbb irgalmas vagy, s a vilg ennek ellenre sem viszonozta szeretetedet ("nem ismert meg" tged)! A kvetkez (25b v.) kai ktszt pedig ennek ellentteknt foghatjuk fel: k azonban felismertk. Isten lnyeghez tartozik az tlrad szeretete. Az Atyaistennek ezt a termszett nyilatkoztatta ki Jzus pldul akkor, amikor gy szlt Nikodmushoz: "Mert olyan nagyon szerette Isten a vilgot, hogy egyetlen nemzett Fit adta" (3,16).
Minthogy Isten "neve" nem ms, mint az lnyege, amennyiben mi ezt fel tudjuk fogni, a 26a ("s megismertettem velk a te nevedet") krlbell azt jelenti, amit Jzus programszeren mondott Nikodmusnak.
A szemlyes Isten megismerse a vele val egyeslsre utal. Jzus megnyitja neknk az utat, amelyen hittel az Atyhoz mehetnk, s azt is, amelyen keresztl az Atya szeretete elraszt bennnket: "hogy az a szeretet, amellyel engem szerettl, bennk legyen" (26b v.).
Meglep mdon mg a 26c-ben gy folytatdik a szveg: "... s n bennk". A Fi nmagt is odalltja a szeretet mell, amelyet az Atya a Finak ajndkoz, s amely ltala tovbb rad a hvk fel: a szeretethez hasonlan s ezzel egytt is rkk az emberek szvben akar lenni. Hajlunk arra, hogy a perikopa befejez szavaiban a "szereteten", amelynek bennnk kell maradnia, a msik Parakltoszt rtsk. Jzus a bcsbeszdekben gri meg t: "n pedig krni fogom az Atyt, s msik Parakltoszt ad nektek, hogy veletek legyen mindrkk ... Ti ismeritek t, mert nlatok marad s bennetek van". Majd gy folytatja, hogy ne csupn a msik Parakltosz rkezsre, hanem a sajt visszajvetelre is gretet tegyen: "Nem hagylak titeket rvn, eljvk hozztok" (14,16-18).
A befejez 26. verssel kapcsolatban a modern s a rgi rtelmezk ltalban az Atynak a Fi fel irnyul szeretetre gondolnak, amely a Fi megtesteslse ltal rad ki az emberekre. Tudomsunk szerint mindmig csak Rupert von Deutz ( 1135) magyarzta msknt a szveget. Szerinte a befejez szavakban Jzus utols alkalommal kri az Atytl a Llek ajndkt egyhza szmra: "Kzismert s ktsgtelen tny, hogy a Szentllek az Atya s a Fi egyms irnti szeretete. Teht a krs ('hogy az a szeretet, amellyel engem szerettl, bennk legyen, s n bennk') egyenrtk ezzel: hogy eljjjn hozzjuk a Szentllek, a Parakltosz, s minden igazsgra megtantsa ket; s ha mr bennk lesz, a hit s e szeretet Lelke ltal n is a szvkben fogok lakozni." [131]
D. Ezttal is vessnk egy pillantst a tbbi jszvetsgi iratra! A neknk ajndkozott isteni szeretetben Pl apostol a Lelket ltja, amikor ezt rja: "szvnkbe radt az Isten szeretete a neknk adott Szentllek ltal" (Rm 5,5). A Llekrl s a dicssgrl olvassuk a 2 Kor 3,18-ban, hogy "az r Lelke ltal dicssgrl dicssgre" kell tformldnunk.
Gerhard Kittel a doxa s a tgabb rtelm pneuma fogalmnak kapcsolatra (v. 2 Kor 3) vonatkoz vizsgldsait ezekkel a szavakkal fejezi be: "Vilgo-san ltszik az a vonal, amely innen a Jn 17-hez vezet. Az utbbiban megfogalmazd eszme ms szavakkal mondva szinte ugyanaz, mint a 2 Kor 3-ban kifejezd gondolat." [132] m ebben a fejezetben Pl ppen ezt lltja: "Az r pedig a Llek, s ahol az r Lelke, ott a szabadsg (ho de kriosz pneuma esztin; hou de to pneuma kriou, eleutheria)" - (2 Kor 3,17).
|