Cristobal Sastre
Cristobal Sastre
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Zarndoklt
 

V..K.

A gondolatok ... c. rovatomat NAPRL NAPRA cmre vltoztattam. Itt  talltok lelki morzscskkat. Igyekszem majd bvtgetni, illetve egyre mlyebbre sva tartalmasabb tenni. J olvasst! Isten mosolya ksrjen benneteket!

A Szent Biblirl c rovatba, ahogy a cme mutatja szentrsi szvegekkel kapcsolatos gondolatokat fogok tenni, amelyek tovbb mlytik, kicsit taln tudomnyosabban is, a naprl napra ill a lelkisgnkrl c rovatok tartalmt.

A Gondolatok knyve c. rovatban pedig lehetsgetek van nektek is megosztani velem, egymssal elmlkedsetek gymlcst gondolataitokat.

 
A Szent Biblirl
A Szent Biblirl : Jnos evanglium magyarzat 21. 15-23

Jnos evanglium magyarzat 21. 15-23

Benedikt Schwank OCB  2008.05.09. 10:07

me a meggrt tudomnyosabb magyarzat! J elmlkedst kvnok mindenkinek s szp napot!

2. Jzus, Simon Pter s a tantvny, akit Jzus szeretett (21, 15-23)

21,

15

Mikzben reggeliztek,

ezt mondja Jzus Simon Pternek:

"Jnos Simonja, jobban szeretsz-e engem ezeknl?"

Azt mondja neki:

"Igen, Uram, te tudod, hogy kedvellek."

gy szl hozz:

"Legeltesd kosaimat!"

16

Ismt mondja neki, msodszor:

"Jnos Simonja, szeretsz engem?"

Azt mondja neki:

"Igen, Uram, te tudod, hogy kedvellek."

gy szl hozz:

"rizd juhaimat!"

17

Azt mondja neki harmadszor is:

"Jnos Simonja, kedvelsz engem?"

Pter elszomorodott,

hogy harmadszor is azt krdezte:

"kedvelsz-e engem?"

s ezt mondja neki:

"Uram, te mindent tudsz,

azt is tudod, hogy kedvellek."

Jzus gy szl hozz:

"Legeltesd juhaimat!

18

men, men, mondom neked,

amg fiatalabb voltl, flvezted magad,

s oda mentl, ahov akartl.

Majd ha megregszel,

kinyjtod a kezed,

ms vez fel tged,

s oda visz, ahov nem akarod."

19

Ezt azrt mondta, hogy jelezze,

milyen halllal dicsti meg majd Istent.

Miutn ezt mondta, gy szlt hozz:

"Kvess engem!"

20

Pter htrafordulva

ltja, hogy kveti az a tantvny, akit Jzus szeretett,

aki a vacsorn visszahajolt keblre,

s ezt mondta:

"Uram, ki az, aki elrul tged?"

21

Mikzben Pter ezt ltja,

ezt mondja Jzusnak:

"Uram, vele meg mi lesz?"

22

Jzus ezt mondja neki:

"Ha azt akarom, hogy maradjon,

amg el nem jvk,

mit (tartozik ez) rd?

Te kvess engem!"

23

Akkor elterjedt a testvrek kztt a monds:

"Ez a tantvny nem hal meg."

Jzus azonban nem azt mondta neki, hogy

"nem hal meg", hanem:

"Ha azt akarom, hogy maradjon, amg eljvk,

mit (tartozik ez) rd?"

A. A 15-17. versek fordtsban a magyar olvas szmra rzkeltetni akartuk: a szerz klnfle szavakat vlasztott arra, hogy hromszor ugyanazt a valsgot fejezze ki. Egyes kziratok msoli megprbltk eltntetni ezeket a klnbsgeket. Az evanglista megtehette volna, hogy a "szeretni", a "legeltetni" igk s a nyj legeltetend llatainak jellsre mindhrom esetben ugyanazokat a kifejezseket alkalmazza. A szavak hasznlatnak ilyesfajta vltozatossga csak olyan grg szvegben lehetsges, amely stilisztikai s eszttikai szempontbl ignyes. Az rtelmezk mr az atyk kora ta prbltak a kifejezsek - fleg a "szeretni" s a "kedvelni" (agapan - philein) igk - kztt tartalmi klnbsgeket keresni, de nem jutottak elfogadhat eredmnyre. [152]

Szvegkritikai szempontbl a 22. s a 23. versben a Vulgata olvasata tarthatatlan: "Sic eum volo manere" ("azt akarom, hogy gy maradjon"). m az a hatstrtnet, amelyet e vers gostoni rtelmezse indtott el, az egsz kzpkort befolysolta. Az egyhzatya kt klnbz lett elrevettst ltja e szavakban: "Perfecta me sequatur actio ... inchoata vero contemplatio maneat donec venio." [153]

Filolgiai szempontbl a "mit (tartozik ez) rd?" fordts kisegt megolds. A hrom sz (ti prosz sze) kapcsolata kifogstalan grg kifejezs. A nmetben (s a magyarban) azonban ezt nehz pontosan visszaadni (az angolban: what to you?).

A hromszor elhangz "Jnos Simonja" (Szimn Iannou) megszlts biztosan nem azonos a Mt 16,17-ben ll Szimn Barina kifejezssel, amelyet gy kell fordtani: Simon, Jns fia. Mr M.-J. Lagrange is mrlegelte, hogy vajon a Jn 21-ben nem tallhatjuk-e meg a Jns smita nv kevsb hasznlatos trst. El kellett azonban ismernie, hogy a Iannou ltalban a smita Jnos nv trsa s nem a Jns. [154] Minthogy Simon mr a Jordnnl (1,42) is hangslyozottan a "Jnos fia" nven szerepel, lehetetlen, hogy a kiegszt fejezet rsakor sszecserltk valakivel. Mi gy ltjuk, az evanglista e megnevezssel arra akar utalni, hogy Simon (is!) lelki rokonsgban ll Keresztel Jnossal. Ha felttelezsnk helyes, Simon meglep megnevezsben az a gondolat fejezdik ki, hogy "a msik tantvny" s Simon kzs szellemi atyja Keresztel Jnos (v. 1,35-42).

B. gy vljk, a perikopval kapcsolatban kt fontos szrevtelt mindenkppen kzz kell tennnk: 1. A 18. verstl kezdd rszben Pter hallnak krvonalazsa nagyon homlyos, pedig az apostol az evanglium keletkezsekor mr mintegy hrom vtizede halott volt. Az evanglista knnyen megtehette volna, hogy Pter kereszten elszenvedett vrtansga utn vilgosabban r errl a tmrl. m a rendelkezsre ll sibb hagyomnyt semmikppen sem akarta megvltoztatni. - 2. A 22. verstl kezdd rszben ll jzusi kijelents olyannyira nem vilgos, hogy hamis rtelmezsekre adott alapot. A szerz ismt megtehette volna, hogy Jzus szavait egyrtelm kijelentss formlja, fggetlenl attl, hogy a tantvny letben van-e mg, vagy mr meghalt. Annak oka, hogy ezt nem tette meg, felteheten csak ez lehet: a tradcibl szrmaz kijelentst itt is rinthetetlen, si adatnak tekintette. [155]

A msik tantvny ktsgtelenl magas kort rt meg. letben van mg, vagy nemrgiben halt meg? Mindkt vlemnynek szp szmmal vannak kpviseli. - Az inkbb negatv jelleg vlasz gy hangzik: A msik tantvny rvid idvel korbban meghalt. Krnyezete gy vlekedik: gy gondoltuk, hogy a parziig letben fog maradni, de nyilvnvalan flrertettk az r szavt. - A pozitvabb vlasz abbl a feltevsbl indul ki, hogy a rszletben tbbrl van sz, mint egy lltlagos tveds helyreigaztsrl. Az egsz 21. fejezet az egyhz vezetsrl szl. A 15-17. vers szerint Pter kapja meg a psztori megbzatst, aki azonban mr rgen nincs az lk sorban. A 95 krli vekben mr Pter (harmadik?) utda, Kelemen tlti be az psztori tisztsgt. Kelemen egy levl tjn "beleavatkozik" a Korintusban l pli kzssg gyeibe. Nem kzenfekv-e a feltevs, hogy a legregebb apostolt krlvev efezusi gylekezet tagjai gy vlik: ennek a legidsebb, mg egyetlen letben lv apostolnak a joga, hogy dntbr legyen az egyetemes egyhzban? Annl is inkbb, mert neki szlt az a jvendls is, hogy a parziig "marad". A pozitv vlasz kpviseli szerint a szerz ezzel a vlekedssel szemben llaptja meg, hogy az r sosem jvendlt ilyesmit, vagyis ez a legidsebb is meg fog halni. Ily mdon nincs okunk ktsgbe vonni azt, hogy az egyetemes egyhzra kiterjed psztori feladat Pter utdainl keresend, akik a rmai pspki szkben kvetik t.

C. A 15-17. versekben Jzus hromszor teszi fel krdst, s Pter hromszor bizonygatja az rnak az irnta val szeretett. A szentrs-magyarzk gyakran berik azzal, hogy a hromszoros tagadsra utalnak, amelyrt Pter most engesztel. Ktsgtelen, hogy a perikopa bizonyos rtelemben emlkeztet a 13,38 s a 18,17-27 verseire. m ami akkoriban trtnt, pusztn a szemlyes szfrban jtszdott le. Most ellenben az egyhzon belli, radsul az egsz egyhzat rint problmrl van sz. A szeretetre vonatkoz hrom krdst ppensggel magyarzhatjuk a hromszoros tagadsbl kiindulva is. Krds azonban: az r mirt nem akkor bzza meg Ptert Isten nyjnak legeltetsvel, amikor az apostol mr harmadszor is bizonysgot tett szeretetrl? Mirt rendeli mr akkor erre a feladatra, amikor elszr kimondja: "Igen, Uram, te tudod, hogy kedvellek"? Manapsg a klnbz irnyzatokhoz tartoz protestns (Harnack, W. Bauer, Loisy, Cullmann stb.) s katolikus (Brown, Schnackenburg) szentrs-magyarzk is egyetrtenek abban, hogy ez a hrmassgot tartalmaz formula nem csupn valamifle rehabilitlsra, hanem olyan hatalommal val felruhzsra utal, amely tekintlyen alapul. Az kori keleti vilgban is ppen a jogi formulkat fogalmaztk meg hromszor tank jelenltben (v. Ter 23,3-18: a makpelai barlang elnyerse). Pter teht hivatalos megbzatst kap arra, hogy Krisztus egsz nyjnak psztora legyen.

A negyedik evangliumban a szeretett tantvny mr tbbszr is olyasvalakiknt szerepelt, aki egyenrang Pterrel, radsul lelki tren mg flbe is kerekedik. Az olvasnak gy az a benyomsa tmadhatott, hogy Pter legfeljebb hivatala alapjn ll a tbbi apostol felett. A 15. vers fnyben azonban ez a vlemny tvesnek bizonyul. A viszonytsra utal "jobban ... ezeknl" kifejezs az olvas rtsre adja: Pter hsvt ta a Krisztus irnti szeretete alapjn is a legkzelebb ll az rhoz. Buksa ltal az apostol szeretetben felntt Istenhez. volt az els s bizonyra nem az utols azok kztt, akiket Isten ilyen mdon vonzott kzelebb maghoz.

Miknt a j psztorrl szl fejezetben (10,11-tl), a nyjrl val gondoskods szavait ebben a perikopban is az let kockztatsra utal kijelents kveti (18. verstl). A kezek kinyjtsban s egy idegen akarat elszenvedsben ll teht Krisztus kvetse. Utaltunk r, hogy az evanglistk kzl egyedl Jnos jegyzi meg Jzus elfogsval kapcsolatban: "s megktztk" (18,12; v. 18,24). Kicsoda azonban az a "ms", aki majd Ptert felvezi, hogy rknyszertse sajt akaratt? Jzus az Atya akaratnak engedelmeskedett, amikor engedte, hogy megktzzk. Pternek ppen gy kell majd ids korban megtanulnia az Atya akaratnak elfogadst mg olyankor is, amikor ez az akarat olyan slyos terhet helyez a vllra, mint amilyet Jzusra a Getszemni-kertben.

Mit jelent az, hogy "kinyjtod a kezed"? Ez a jvendls (18. v.) nem tlzottan vilgos. Azt azonban tudjuk, hogy akit keresztre akartak feszteni, annak az ostorozs utn a nyakba helyeztk a patibulumot, vagyis a voltakppeni "kereszt" harntgerendjt. Kitrt karjait mr a veszthelyre vezet t megkezdse eltt odaktztk vagy esetleg oda is szegeztk e gerendhoz.

Pter majd "megdicsti" Istent. Azltal egyesl Krisztussal, hogy vele egytt s hozz hasonlan "dicsti meg Istent", mikzben "jelentss" vlik [156] a vilg szmra, mert "fontosnak" tartja az Atya akaratt. Pter szeretete a vrtansgban vlik hasonlv Urnak szeretethez. E tekintetben is klnleges mdon ktdik az rhoz. A hrom tantvny - Pter, Jakab s Jnos - kzl, akiket Jzus kivlaszt, hogy Jairus hzban, a Tbor-hegyen s a Getszemni-kertben mellette legyenek, a hagyomny egyedl Jnosrl nem tudja bizonyosan, hogy vrtanhallt szenvedett-e. [157]

D. Pillantsunk bele ennek a Pternek egyik rsba, aki intenzven jrta Jzus iskoljt, s szemmel lthatan egyre jobban megrtette t. [158] "Psztorleve-lben" gy buzdt: "Krisztus is szenvedett rtetek, s pldt hagyott rtok, hogy az nyomdokait kvesstek" (1 Pt 2,21). A levlbl ltszik, hogy gondja van Isten nyjra is: "A kzttetek lev presbitereket teht krem n, a presbitertrs s Krisztus szenvedsnek tanja, valamint egyszer majd nyilvnvalv vl dicssgnek is rszese: legeltesstek az Isten kzttetek lev nyjt! Ne knyszersgbl, hanem nknt, Isten szndka szerint; s ne piszkos haszonlessbl, hanem kszsgesen; ne is gy, mint akik uralkodnak a vlasztottakon, hanem mint akik pldakpei a nyjnak! s amikor megjelenik a fpsztor, elnyeritek a dicssg amarant-koszorjt" (1 Pt 5,1-4). [159]

 
Az id pnz? Szerintem AJNDK. A pontossg pedig erny! - azaz elfogadott ajndk.
 
Kapcsolatok - utak
 
VK Hirad

SOPRONI VK alkalmai

A kvetkez - 2008. mjusi gyls 31.-n lesz, hogy hol s mikorazt az rintettek mr tudjk! J munkt, j kszldst! Hordozzuk egymst imdsgban mert bizony van mirt! J rtelemben is, hla rte az rnak!

A Vilgban l Krmelitk Soproni Kzssge

s skapulrt viselk

sok szeretettel hvjk s vrjk

a Krmel lelkisge

irnt rdekldket

kzs imra, szentmisre

a Szent Margit – Julianeum – templomba

2008. mjus .-n, szombaton, 16 45 rra.

"Csillagvilgot alkot, hvknek ldott fnysugr,

mi Megvltnk, jjj Krisztusunk,

s halld meg esd shajunk."

(Adventi himnusz)

Mrihoz, drga Szzanynkhoz,

tisztelettel jrulunk!

Keszthelyi VK alkalma

A kvetkez VK tallkoz idpontja:

2008. mjus 25.-n, vasrnap rnapjn,1/2 17 rakor.

 
kapcsoldsaink
Induls: 2006-04-20
 
Vi-Bold NEU Kft
 

Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG